Jonas Sjöstedt kommenterar regeringsfrågan

Så som situationen ser ut kan Vänsterpartiet inte rösta gult för Stefan Löfven. - Vår ambition är att Stefan Löfven ska kunna bli statsminister och vi arbetar nu för att hitta lösningar, men vi är inte framme än. Det meddelade Jonas Sjöstedt efter sitt möte med talmannen idag.

Han fortsätter:
– Vi är förvånade och besvikna över hur långt högerut Stefan Löfven har gått i överenskommelsen med Centerpartiet och Liberalerna.
– Det är en politik som om den genomförs skulle öka klyftorna och öka människors otrygghet. Vi kommer att rösta emot sådana förslag oavsett vem som lägger dem på riksdagens bord, säger Jonas Sjöstedt.

Även om Vänsterpartiet inte är med i överenskommelsen är V:s mandat en förutsättning för att regeringen Löfven ska kunna tillträda.
– Läser man den här överenskommelsen får man intrycket av att Vänsterpartiet ska stängas ute från allt politiskt inflytande de närmsta fyra åren. Det är en mycket märklig hållning då den regering som Löfven föreslår förutsätter våra mandat.

Jonas Sjöstedt är tydlig med att partiet vill ha Stefan Löfven som statsminister och att partiet strävar efter att hitta en lösning som gör att Vänsterpartiet kan acceptera honom.
– Så som situationen ser ut nu så kan inte Vänsterpartiet rösta gult för Stefan Löfven. Vi söker därför vägar framåt och vi har kontaktat Stefan Löfven för fortsatta samtal. Jag hoppas och tror att även Stefan Löfven vill ha en lösning, men där är vi inte framme än, säger Jonas Sjöstedt.

Oscar Nelson, pressekreterare för Jonas Sjöstedt, tfn. 072-454 54 85
Vänsterpartiets presstjänst, tfn. 070-620 00 64 (ej sms)

Vänsterpartiet: Den misslyckade LSS-utredningen måste göras om10.1.2019 16:02Pressmeddelande

Den LSS-utredning som presenteras idag är ett misslyckande som inte respekterar lagens intentioner. För Vänsterpartiet är det en självklarhet att alla människor ska kunna leva fullvärdiga liv. Vi kommer att agera för att utredningen nu läggs i papperskorgen och att de lagändringar som behövs för att säkra människors lika värde kommer till stånd. Vi kommer att ta ett utskottsinitiativ för att tillsätta en ny snabbutredning och kräva att frågan tas upp i en aktuell politisk debatt i riksdagen. - Personlig assistans har förbättrat livskvaliteten enormt för många och är en av de viktigaste jämlikhetsreformerna i Sveriges historia. Vi kommer aldrig att acceptera något annat än att lagens grundintention erkänns, med fokus på lika rätt och full delaktighet i samhället för alla dem som behöver assistans, säger Maj Karlsson, socialpolitisk talesperson i Vänsterpartiet. Cirka 2000 människor har fått assistansen indragen under de senaste åren, men den aktuella LSS-utredningen har ingen lösning på