Jonas Sjöstedt och Ulla Andersson bjuder in till pressträff

Vänsterpartiet bjuder in till pressträff med Jonas Sjöstedt, partiledare, och Ulla Andersson, ekonomiskpolitisk talesperson.

Var: Riksdagens presscenter

När: Klockan 10, onsdag den 8 april 2020.

Kontakt:

Jessica Nordh, pressekreterare till Jonas Sjöstedt: 073-0762290

Ulla Andersson (V): Regeringen fegar ur - vågar inte låta de rika betala omstarten efter krisen21.9.2020 11:30:00 CESTPressmeddelande

Regeringen har varit handlingskraftig under krisen men de har ingen handlingskraft alls när det gäller att ta itu med den ekonomiska ojämlikheten. - Det borde vara de på gräddhyllan i samhället som betalar uppbyggnaden av välfärden efter krisen. Det är ett svek att det är så tydligt att regeringen inte vågar omfördela så att vi får resurserna där de verkligen behövs, säger Ulla Andersson, Vänsterpartiets ekonomiskpolitiska talesperson, i en kommentar till den S-ledda regeringens budget. Genom att låta samhällets mest förmögna betala uppbyggnaden av välfärden så finansierar vi välfärden långsiktigt samtidigt som den ekonomiska jämlikheten ökar. Det borde vara en lösning som borde tilltala många, säger Ulla Andersson och tar upp tre viktiga skäl till varför regeringens ovilja till omfördelning är så fel. - Ekonomisk jämlikhet är bra för samhället. Det stärker demokratin, sammanhållningen, tryggheten, skolresultaten, hälsan och tillväxten. Det är alltså bra för ekonomin - Den långsiktiga

M, V och KD ställer nya krav på regeringen18.9.2020 07:30:00 CESTPressinbjudan

Idag går Moderaterna, Vänsterpartiet och Kristdemokraterna ut med nya krav på regeringen. Klockan 11.00 finns Vänsterpartiets partiledare Jonas Sjöstedt och socialpolitiska talesperson Maj Karlsson och Kristdemokraternas partiledare Ebba Busch och talesperson för funktionshinderfrågor Pia Steensland tillgängliga i Kammarfoajén för kommentarer. För kommentar från Moderaternas socialpolitiska talesperson Camilla Waltersson Grönvall, se kontakt nedan.