Jonas Sjöstedt på valturné för jämlikhet

Nu startar Jonas Sjöstedt en valturné runt om i landet som kommer att pågå fram till valet.

Startskottet för valturnén går den 9 augusti och under fyra veckor kommer Jonas Sjöstedt turnera runt i Sverige för att berätta om hur Vänsterpartiet vill skapa ett Sverige för alla, inte bara de rikaste.

11/8 Borås

15/8 Skövde och Vårgårda

16/8 Medborgarplatsen, Stockholm

18/8 Skärholmen, Stockholm

Valupptakt med gatufest på Södermalm, Stockholm

19/8 Selångers marknad, Sundsvall

20/8 Jönköping

21/8 Växjö

22/8 Botkyrka, Stockholm

24/8 Linköping

25/8 Malmö

26/8 Sommartal i Umeå

28/8 Södertälje

30/8 Karlstad

31/8 Norrköping

1/9 Göteborg

2/9 Söderhamn

3/9 Lund

5/9 Solna

8/9 Stockholm, Örebro, Västerås och Uppsala

Mer detaljerat program kommer framöver.

För mer info:

Vardagar fram till 16:

Jessica Nordh, pressekretare för Jonas Sjöstedt, 073-076 22 90

Vardagar efter 16:

Örjan Rodhe, pressekretare för Jonas Sjöstedt, 073-781 09 57

Helger:

Tove Liljeholm, pressekretare för Jonas Sjöstedt, 073-816 64 70

Vänsterpartiets affischer i EU-valet – så ser de ut23.4.2019 17:00:02 CESTPressmeddelande

Nu visar Vänsterpartiet sina affischer inför EU-valet. - EU-valet ser ut att bli det fjärde valet i rad då Vänsterpartiet växer. Vi fortsätter att få fler medlemmar och väljare. Det är helt logiskt – en helt ny generation växer fram och ser att klimatkrisen kräver stora förändringar och ett jämlikare samhälle. Vi är deras parti, säger Aron Etzler, Vänsterpartiets partisekreterare. Valaffischerna bifogas och kan även ses på Vänsterpartiets hemsida https://www.vansterpartiet.se/vansterpartiets-affischer-i-eu-valet-sa-ser-de-ut/ För mer information: Vänsterpartiets presstjänst 070-620 00 64

Ulla Andersson (V): Nu sätter vi fingret på stoppknappen till bankernas pengatvättomat23.4.2019 10:57:00 CESTPressmeddelande

På grund av de misstänkta problemen med penningtvätt i det svenska banksystemet tar idag Vänsterpartiet och Kristdemokraterna ett gemensamt utskottsinitiativ för att förmå regeringen att agera. - Gång på gång får vi ta del av rapporter om misstänkt pengatvätt. Det är oacceptabelt. Nu måste politiken agera skyndsamt för att minimera riskerna gällande penningtvätt och annan skadlig verksamhet i banksystemet. Under skandalen med Swedbank har regeringen endast haft något samtal med bankledningen i Swedbank och med Finansinspektionen. Det räcker inte, säger Ulla Andersson, ekonomiskpolitisk talesperson i Vänsterpartiet. Genom åren har lagskärpningar genomförts, bötesbelopp höjts och Finansinspektionen fått utökade resurser. Ändå återkommer fall med penningtvätt och misstänkt penningtvätt och annan skadlig bankverksamhet. Den utredning som Finansinspektionen initierat om den misstänkta penningtvätten inom Swedbank är nödvändig och bra, men inte tillräcklig. - Vi har sett nog av den galoppera