Jonas Sjöstedt talar i Uppsala

Måndag 28 maj kommer Vänsterpartiets partiledare Jonas Sjöstedt till Uppsala. Besöket är en del av hans landsomfattande valårsturné.

Jonas Sjöstedt kommer att tala på ett öppet kvällsmöte på Reginateatern för alla nyfikna uppsalabor. Ämnet är vad ojämlikheten gör med oss och om hur Sverige kan bli världens jämlikaste land igen.

– Sveriges ekonomi går bra, men det kommer långt ifrån alla till del. De rikaste blir allt rikare samtidigt som andra lämnas efter. De allra flesta i Sverige vill ha mer jämlikhet, ändå är det idag bara Vänsterpartiet som har en politik som faktiskt skulle minska klyftorna. Vi är idag Sveriges enda vänsterparti. Det tänkte jag tala om i Uppsala, säger Jonas Sjöstedt inför besöket.

Tid: 19.00, måndag 28 maj
Plats: Reginateatern, Trädgårdsgatan 6, Uppsala

Media är välkomna att delta och Jonas Sjöstedt är tillgänglig för intervjuer.

Örjan Rodhe, politisk sekreterare till Jonas Sjöstedt, tfn. 073-781 09 57
Vänsterpartiets presstjänst, tfn. 070-620 00 64

Vänsterpartiet begär aktuell debatt om Arbetsförmedlingen28.3.2019 16:47:30 CETPressmeddelande

Med anledning av det allvarliga läget för Arbetsförmedlingen, med stora neddragningar och omfattande kontorsnedläggningar, begär Vänsterpartiet att en aktuell debatt hålls i riksdagen snarast möjligt. - Vi är mycket oroade över regeringens oklara agerande när det gäller Arbetsförmedlingen och nu kräver vi att ansvariga statsråd faktiskt redogör för hur de ser på framtidens arbetsförmedling och om de har några lösningar, säger Ali Esbati, arbetsmarknadspolitisk talesperson i Vänsterpartiet. Arbetsförmedlingen står inför mycket stora förändringar. Under våren 2019 har myndigheten varslat 4 500 anställda och aviserat att ett stort antal lokala kontor ska läggas ned. Idag meddelade myndigheten vilka orter som berörs av nedläggningarna. Förändringarna är ett resultat av Moderaternas och Kristdemokraternas budget som röstades igenom i riksdagen i december. Den därefter tillträdda regeringen har dock inte klargjort hur denna väldiga omvandling ska kunna genomföras på ett rimligt och ansvarsfu