Jonas Sjöstedt valspurtar för jämlikhet

I helgen valspurtar Jonas Sjöstedt genom att hålla tal i Stockholm, Örebro, Västerås och Uppsala. Under fyra veckor har han turnerat runt i Sverige för att berätta om hur Vänsterpartiet vill skapa ett Sverige för alla, inte bara de rikaste. Under valdagen delar han ut valsedlar i Midsommarkransen i Stockholm.

– Vänsterpartiet går till val på en ekonomi för alla, inte bara för de rika. Det handlar om att bygga ett samhälle där alla får del av våra gemensamma framgångar och där rikedomarna inte bara samlas hos en liten elit. Det märks att många tycker precis som vi. Sommarens samtliga opinionsmätningar visar att vi går starkt framåt i opinionen och vi har det högsta medlemstalet på 50 år. Vänsterpartiet är garanten för att Sverige får mer vänsterpolitik. Vi har visat att vi inte svajar när det blåser, säger Jonas Sjöstedt, Vänsterpartiets partiledare.

Lördag:
11.00 Medborgarplatsen, Stockholm
14.30 Slottsparken, Örebro
16.30 Viksängskolan, Västerås
19.00 Östra gatan/Smedsgränd, Uppsala

Söndag:
12-14 valsedelutdelning vid Midsommarkransens gymnasium, Tellusvägen 10.

Media är välkomna att delta och Jonas Sjöstedt är tillgänglig för intervjuer.

Jessica Nordh, pressekreterare för Jonas Sjöstedt, tfn. 073-076 22 90
Vänsterpartiets presstjänst, tfn. 070-620 00 64 (Obs ej sms)

Lotta Johnsson Fornarve svepte Björn Söder ur talmansstolen  – en seger för demokratin24.9.2018 16:47Pressmeddelande

Vänsterpartiets Lotta Johnsson Fornarve fick flest röster i omröstningen om posten som riksdagens andre vice talman. – Det känns fantastiskt hedrande. Jag känner mig också lättad över att riksdagen har markerat att Sverigedemokraterna inte är ett parti som alla andra. Vi kan inte ha en talman som inte står upp för alla människors lika värde, säger Lotta Johnsson Fornarve. Lotta Johnsson Fornarve valdes in i riksdagen 2014 och har under mandatperioden suttit i civilutskottet, Europarådet, arbetande ersättare i utrikesutskottet, försvarsutskottet och försvarsberedningen. Sedan 2017 är hon Vänsterpartiets försvarspolitiska talesperson och hon har tidigare suttit med i Vänsterpartiets partistyrelse. Lotta Johnsson Fornarve har även varit internationell sekreterare för ISAK, en paraplyorganisation mot apartheid, och suttit i kommunfullmäktige och kommunstyrelsen i Oxelösund och Linköping. – Det här är väldigt glädjande. Nu har riksdagen visat att man inte vill ha en talman som uttrycker sig