Jonas Sjöstedt valtalar på Medborgarplatsen i Stockholm

Torsdag 16 augusti talar Jonas Sjöstedt på Medborgarplatsen i Stockholm som en del av sin landsomfattande valturné. Temat kommer att vara jämlikhet och ett samhälle där alla får plats.

– Vänsterpartiet går till val på en ekonomi för alla, inte bara för de rika. Det handlar om att bygga ett samhälle där alla får del av våra gemensamma framgångar och där rikedomarna inte bara samlas hos en liten elit. Det märks att många tycker precis som vi. Sommarens samtliga opinionsmätningar visar att vi går starkt framåt i opinionen och vi har det högsta medlemstalet på 50 år. Vänsterpartiet är garanten för att Sverige får mer vänsterpolitik. Vi har visat att vi inte svajar när det blåser, säger Jonas Sjöstedt, Vänsterpartiets partiledare.

Tid: kl. 17

Plats: Medborgarplatsen, Stockholm

Media är välkomna att delta och Jonas Sjöstedt är tillgänglig för intervjuer.

Örjan Rodhe, pressekreterare för Jonas Sjöstedt, tfn. 073-781 09 57
Vänsterpartiets presstjänst, tfn. 070-620 00 64

Vänsterpartiet säger nej till höjd pensionsålder29.5.2019 11:39:42 CESTPressmeddelande

Igår lade regeringen fram sitt förslag om höjd pensionsålder. Vänsterpartiet är kritiskt till höjningen då många inte klarar att arbeta ens till dagens pensionsålder. Det är helt orealistiskt att bara fokusera på åldern när det inte kombineras med kraftfulla satsningar på ett mer hållbart arbetsliv. - Den som arbetat ett helt yrkesliv ska kunna leva ett gott och värdigt liv. Så ser det inte ut med dagens pensionssystem. Av Kommunals medlemmar har 7 av 10 så låg inkomstpension att de får garantipension, trots att de har arbetat hela livet. Detta borde regeringen göra något åt, istället för att höja pensionsåldern, säger Nooshi Dadgostar, vice ordförande i Vänsterpartiet. Den höjda pensionsåldern motiveras med att vi lever längre och klarar av att arbeta längre. Det stämmer dock inte. Korttidsutbildade personers livstid minskar och klyftorna i arbetslivet ökar. Och för dem som klarar av några år extra blir effekterna ändå små. Enligt Kommunals beräkningar ger varje enskilt år efter 66 år