Jonathan Asp från Falun får Mercedes-Benz TechStar-stipendium

Jonathan Asp har tilldelats TechStar-stipendiet som delas ut av Mercedes-Benz, Car-O-Liner och Axaltas stipendium för unga fordonsmekaniker. Jonathan är elev i årskurs tre på fordons- och transportprogrammet på Praktiska Gymnasiet i Falun.
Från vänster: Stefan Andersson, yrkeslärare Praktiska Falun, Jonathan Asp, elev och Techstar-stipendiat samt Stefan Strand, platschef Bilstjärnan. Fotograf:  Isabella Bennstedt. Får användas för redaktionellt bruk.
Från vänster: Stefan Andersson, yrkeslärare Praktiska Falun, Jonathan Asp, elev och Techstar-stipendiat samt Stefan Strand, platschef Bilstjärnan. Fotograf: Isabella Bennstedt. Får användas för redaktionellt bruk.

Som vinnare av TechStar-stipendiet får Jonathan bland annat en resa till Stuttgardt i Tyskland med guidad rundtur på Mercedes-Benz fabrik och museum samt en fyra dagar lång utbildning vid Mercedes-Benz internationella utbildningsanläggning i Malmö.

– Jag är både stolt och glad över att ha fått TechStar-stipendiet. Det känns kul att få ett erkännande att man är bra på något som jag satsat på och som jag gillar. Jag tror resan till Tyskland blir ett minne för livet, säger Jonathan Asp.

Fordonsprogrammet på Praktiska gymnasiet blandar teori och praktik. Under utbildningen har Jonathan också hunnit starta och driva sitt eget UF-företag - Falu fordonsservice UF - tillsammans med två klasskompisar. Nu är Jonathan lärlingsanställd på Bilstjärnan i Falun där han planerar att fortsätta arbeta efter studenten.

– Vi på Bilstjärnan är stolta över att ha en elev från Praktiska Falun som fått ett av stipendierna som Mercedes-Benz delar ut i Sverige. Kraven är tuffa och tydliga. Det gör oss extra stolta att vi har förmånen att ha Jonathan som elev hos oss, säger Stefan Strand, platschef på Bilstjärnan i Falun.

Praktiska är den enda skolan i Falun som erbjuder elever möjligheten att läsa som lärling.

– Jag hoppas att Mercedes TechStar-koncept ska inspirera fler elever att välja fordonsprogrammet. Vi har otroligt duktiga lärare på vår skola och våra elever får ofta jobb direkt efter gymnasiet. En lärlingsanställning ger dem möjlighet att förfina sina yrkeskunskaper på ett företag samtidigt som de får lön, säger Linnéa Fahlström, rektor på Praktiska Falun.

Fakta: Praktiska Falun
Skolan ligger på Soldatvägen 5 i Falun och har följande yrkesinriktade gymnasieprogram: bygg och anläggning, el och energi, fordon och transport, hantverk med inriktning frisör, naturbruk, VVS och fastighet samt introduktionsprogramet.

Adolf Fredriks Kyrkogata 2

08 7944200http://www.academedia.se

Praktiska Gymnasiet består av totalt 33 yrkesinriktade gymnasieskolor. Skolorna erbjuder tillsammans 13 olika program, cirka 40 inriktningar och mer än 100 yrkesutgångar där man varvar teori med praktik i form av APL, lärlingsplatser och lärlingsanställningar i nära samarbete med näringslivet.

Praktiska Gymnasiet är en del av AcadeMedia.