Jönköpings kommun

Jönköpings kommun gör en historisk satsning på äldreomsorgen

Dela

Under pandemin har det visat sig att det krävs satsningar på såväl chefer som medarbetare inom äldreomsorgen för att säkerställa kvaliteten i servicen till kommunens medborgare.

Foto: Johnér Bildbyrå
Foto: Johnér Bildbyrå

Corona-kommissionens granskning av landets äldreomsorg påvisade strukturella brister vilka varit kända före pandemin. Några av orsakerna som nämns är behov av högre bemanning, ökad kompetens och rimliga arbetsförhållanden.

Utifrån detta har Äldrenämnden i Jönköpings kommun beslutat om en historisk satsning för att skapa bättre förutsättningar för chefer och medarbetare att tillsammans med medborgare möta förändrade behov, förväntningar och krav på välfärden i en omvärld som ständigt förändras.

- Vi ser den framtida kompetensförsörjningen som något av det viktigaste att arbeta med och välkomnar Äldreomsorgslyftet som möjliggör att vi kan genomföra satsningarna på medarbetare och chefer för att trygga framtidens äldreomsorg, säger Ann-Marie Hedlund, ordförande i äldrenämnden i Jönköpings kommun.

Satsningen innebär bland annat att det anställs fler chefer inom äldreomsorgen för att minska antalet medarbetare per chef och ett traineeprogram för nya chefer, för att ge de nya cheferna en bättre och längre introduktion, så att de kan växa in i rollen. Effekten som önskas på sikt är en lägre chefsomsättning, för att skapa kontinuitet och trygghet för såväl medarbetarna som för medborgarna.

- Den satsning som görs nu är väldigt positiv och förbättrar möjligheterna för våra chefer att bedriva ett nära ledarskap, något som visat sig vara en framgångsfaktor under pandemin. Det skapar en trygghet både för medarbetare och för de medborgare som vi finns till för, säger Camilla Johansson, äldreomsorgschef i Jönköpings kommun.

Satsningen innebär också att vårdbiträden kan vidareutbilda sig till undersköterskor på betald arbetstid genom Äldreomsorgslyftet. Satsningen innebär också möjligheten att arbeta mer effektivt med bemanningsplanering och schemaläggning inom äldreomsorgen för att skapa en bättre arbetsmiljö.

- Vi står inför en stor utmaning då antalet personer över 80 år kommer att bli ca 45 procent fler fram till 2035. Det innebär att vi behöver fler medarbetare och de behöver goda förutsättningar i sitt arbete. Att arbeta inom äldreomsorgen är ett kvalificerat arbete som kräver rätt kompetens och rätt stöd från chefen, säger Camilla Johansson, äldreomsorgschef i Jönköpings kommun.

Inom Äldreomsorgslyftet utbildas just nu 121 personer till undersköterskor, 104 inom den kommunala äldreomsorgen och 17 inom den privata äldreomsorgen. De kommer att vara färdigutbildade undersköterskor under 2022.

Tolv personer går just nu traineeprogrammet, varav tio ska bli enhetschefer inom äldreomsorgen och två ska bli enhetschefer inom funktionhinderomsorgen. Rekrytering pågår av ytterligare tolv personer till traineeprogrammet som startar i höst pågår.

Kontakt

Ann-Marie Hedlund, ordförande, Äldrenämnden i Jönköpings kommun, 070-561 32 42

Camilla Johansson, Äldreomsorgschef, Jönköpings kommun, 036-10 85 65

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Foto: Johnér Bildbyrå
Foto: Johnér Bildbyrå
Ladda ned bild

Om

Jönköpings kommun
Jönköpings kommun

551 89 Jönköping

036-105000https://www.jonkoping.se/

I Jönköpings kommun arbetar omkring 12 000 medarbetare för att ge våra 142 600 invånare välfärd och service av hög kvalitet. Läs mer om våra verksamheter på kommunens webbplats.

Följ Jönköpings kommun

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Jönköpings kommun

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum