Jönköpings kommun kontrakterar Hogia som leverantör för Visingsötrafiken

I januari gick Jönköpings kommun ut med en direktupphandling för att ersätta sitt befintliga boknings- och biljettsystem för färjetrafiken mellan Gränna och Visingsö - Visingsötrafiken. Färjetrafiken bedrivs i kommunens regi på uppdrag av Trafikverket. Ett antal leverantörer svarade på upphandlingen och Hogia Ferry Systems, med standardprodukten BOOKIT, vann och tilldelades kontraktet.

Med det nya bokningssystemet från Hogia kan resenärerna boka sin biljett online.       Bild: Destination Jönköings kommun
Med det nya bokningssystemet från Hogia kan resenärerna boka sin biljett online. Bild: Destination Jönköings kommun

Visingsötrafiken driver en året-runt service mellan Gränna och Visingsö och verksamheten sköts med två bil- och passagerarfärjor, Braheborg och Ebba Brahe. Färjerutten är en livlina för öborna och den står för transporten av varor och förnödenheter som skall till och från ön. Visingsö är även ett populärt turistmål och har under sommarhalvåret många besökare som skall över med färjan.

Den första delen av installationsprojektet genomfördes under våren, helt och hållet på distans på grund av Corona-pandemin.

- Vi är otroligt glada över att ha vunnit denna upphandling, säger Niclas Blomström, bolagschef på Hogia Ferry Systems.  Niclas fortsätter - Visingsötrafiken har en till synes enkel verksamhet men det är ett komplext upplägg med så kallade resekort, med mobila handenheter för bokning och check-in samt en webbokning som skall hantera alla typer av bokningar. De har dessutom en tajt tidtabell med korta stopp vilket kräver ett effektivt system. Vi är stolta över att få leverera till Visingsötrafiken och att vi nu med framgång gemensamt hanterat den första högsäsongen. Vi ser fram emot att få jobba tillsammans de kommande åren och det är såklart extra roligt med ännu en kund i Sverige!

Maria Ossiansson, Utvecklingschef på Jönköpings kommun, var ansvarig för upphandlingen och hon säger - Vi sökte ett system som kunde hantera biljettering i handenheter samt förhandsbokning vid vårt kontor och på webben, ett system som är flexibelt och som erbjuder den funktionalitet vi behöver. Vår verksamhet är under sommaren under hårt tryck och vi behöver en stabil produkt. Hogia Ferry Systems är mycket erfarna och etablerade i färjebranschen globalt så vi har stor tillit i att de, och deras standardprodukt BOOKIT, kommer att fungera bra för oss och våra resenärer.

Nu kan Visingsötrafiken erbjuda sina resenärer biljettbokning online. Bild: Hogia

Hogia-gruppen består av 30 bolag i Norden och Storbritannien med sammanlagt 700 medarbetare. Med programvaror som gemensam nämnare bedriver Hogia-gruppen i dag verksamhet inom tre områden: affärssystem, personaladministrativa programvaror och transportlösningar. Läs mer på www.hogia.se.

Proaktivitet för en attraktivare kollektivtrafik25.2.2020 10:30:00 CETBlogginlägg

Håll dina kunder informerade i alla lägen! Emma Fernlöf från Hogia är en av talarna på kollektivtrafikmässan IT-Trans i Karlsruhe i början av mars. Hon kommer att prata om framtidens kollektivtrafik och hur trafikledningen med smart information kan agera proaktivt och undvika att störningar i kollektivtrafiken drabbar resenären, vilket skapar en smidigare resa och bidrar till en attraktivare kollektivtrafik. Ett proaktiv agerande kännetecknar nästa generations kollektivtrafik, säger Emma och berättar mer om hur detta kommer att se ut.