Jörgen Lindgren lämnar som VD i SHL. Michael Marchal blir tillförordnad VD och SHL:s sportchef Johan Hemlin blir vice VD

Jörgen Lindgren lämnar idag anställningen som VD i Svenska Hockeyligan (SHL). Styrelsen har beslutat utse Michael Marchal som tillförordnad verkställande direktör. Samtidigt utses SHL:s sportchef Johan Hemlin som vice VD i SHL. Styrelsen inleder rekryteringsarbetet för en permanent VD vilket skall slutföras under vintern/våren 2019.

-          Vårt ansvar är att svensk hockey och vår publik skall känna att SHL präglas av tillit, transparens och förtroende. Till delar måste det återskapas. Då får vi börja hos oss själva där en ny ledning får ansvaret för det viktiga arbete som ligger framför oss. säger Anders Källström, SHL:s ordförande.

-          SHL skall vara något som hela hockeysverige känner stolthet över. Det handlar om att representera den högsta nivån men också att SHL har ett stort ansvar för att värna den svenska modellen – drömmen om att nå den högsta ligan – och kunna prestera hockey av högsta nationella och internationella klass, säger Anders Källström.

Michel Marchal har fram till september i år varit VD och koncernchef i Visma Collectors AB, som han även var en av grundarna till. Sedan 2011 är han ordförande i Växjö Lakers och har lett klubben genom två SM-guld. För detta nominerades han 2015 till Guldklubban av Styrelseakademin. Han är sedan 2016 ledamot i styrelsen för SHL.

-          När vi i styrelsen bestämde att det är dags för ett nytt ledarskap i SHL fick jag frågan om att ta över som tillförordnad och känner mig både glad och hedrad över detta. Jag har lång erfarenhet av att leda organisationer och brinner för hockey, säger Michael Marchal.

-          Jag hoppas kunna bygga och förädla det vi i SHL har idag och därmed bidra med stabilitet och trygghet i den spännande resa som SHL och svensk hockey har framåt.

Johan Hemlin är sedan 2014 sportchef i SHL. Han kom då närmast från Linköping HC där han under tio år haft rollen som sportchef. Åren före hade han ett antal tränaruppdrag på olika nivåer i svensk hockey. Bland annat i Södertälje, Arlanda och Enköping.

-          Jag ser fram emot att fortsätta utveckla SHL. Med mitt huvudansvar för sporten blir rollen som vice VD en bekräftelse på sportens roll och jag hoppas kunna bidra till en positiv utveckling för det SHL står för, säger Johan Hemlin.

Den nya ledningen för SHL inbjuder till pressträff på onsdag den 17 oktober kl: 15.00. Plats kommer att meddelas senare.

För frågor:

Johanna Hemming-Hamberg, 0720-50 51 60, johanna.hemming-hamberg@shl.se