Josefin de Gregorio i ny roll – blir litteraturredaktör

Josefin de Gregorio, välkänd kulturskribent och SvD-profil, blir ny litteraturredaktör på Svenska Dagbladet Kultur. Hon kommer att ansvara för kritiken av både skön- och facklitteratur. ”Våra läsare vill förstå och få flera perspektiv, där spelar kritiken en viktig roll”, säger kulturchef Lisa Irenius.
Josefin de Gregorio går in i en ny roll på SvD. Från och med 1 maj är hon litteraturredaktör på kulturredaktionen. Foto: Staffan Löwstedt/SvD

Den 1 maj tillträder Josefin de Gregorio (fd Holmström) som ny litteraturredaktör på Svenska Dagbladet. Hon är prisbelönt författare och har doktorerat i litteraturvetenskap vid universitetet i Cambridge.

Som mångårig skribent, kritiker och redaktör är Josefin de Gregorio en välkänd SvD-profil. I oktober 2020 publicerades hennes essä om kvinnor och mäns dejting-vanor, en text som bland annat gav upphov till en omfattande samhällsdebatt och till nyordet ”kanskeman”. Och i sin senaste roll på SvD Kultur var hon redaktör med ansvar för nyhetsflödet – både kulturnyheter och kulturdebatt.

– Jag började som litteraturkritiker på SvD och ser mycket fram emot att nu få vara med och utveckla vår bevakning. I en orolig tid känns konsten och litteraturen viktigare än någonsin, säger Josefin de Gregorio.

– Det är väldigt roligt att Josefin de Gregorio efter sin föräldraledighet nu kommer tillbaka som både skribent och redaktör på SvD Kultur, och tar sig an den här centrala rollen, säger SvD:s kulturchef Lisa Irenius.

– SvD:s läsare är nyfikna och kulturintresserade och måna om att ha koll på bokutgivningen och romanerna som gör avtryck i samtiden. Bevakningen av fackböcker spelar också en viktig roll för idédebatten och för att ge perspektiv på de stora förändringar som sker i kulturen och samhället, säger Lisa Irenius.

Josefin de Gregorio kommer att ansvara för kritiken både vad gäller skön- och facklitteratur. Arbetet sker i nära dialog med Ludvig Hertzberg och Emi-Simone Zawall, redaktör respektive biträdande redaktör för SvD Kulturs anrika essäer Under strecket.

Anders Q Björkman, biträdande kulturchef som har varit redaktör för facklitteratur, kommer att övergå till att leda och utveckla nyhetsarbetet inom kulturområdet.

Josefin de Gregorio kommer även att ingå i juryn för SvD:s årliga litteraturpris.

Lisa Irenius, kulturchef, SvD Kultur. Telefon: 0736-93 48 08. E-post: lisa.irenius@svd.se.
Josefin de Gregorio, tillträdande litteraturredaktör, SvD Kultur. Telefon: 073-378 37 51. E-post: josefin.holmstrom@svd.se.