Josefin Olsson bäst av svenskarna på ILCA-EM

EM i ILCA (tidigare Laser) avslutades på fredagen utan några svenska topplaceringar. OS-silvermedaljören från Tokyo, Josefin Olsson, blev bäst av svenskarna på en 12:e plats. - Resultatet är okej för att vara i början av säsongen. Men jag är inte där jag vill vara, säger Josefin.
Josefin Olsson, KSSS, OS-silvermedaljör 2021, VM 4:a 2022. Gör sitt fjärde OS i Paris 2024. Foto: Thom Touw/Eurilca. Används fritt redaktionellt.

Det har varit svårseglat i Genuabukten. Tävlingarna inleddes med lätta vindar och fler uppskjutna och inställda race. Sedan kom vinden och en tuff sjö.

– Första dagarna var det stora vågor från fel håll vilket var väldigt svårt och ovant. Det var nästan så att jag blev lite lätt sjösjuk. Jag tycker att de senaste dagarna har varit fin segling. Det var skönt att jag kunde prestera i de förhållandena, säger Jossan som nu väljer att blicka framåt:

– Några små justeringar i starterna och mer tid i båten, så kommer jag kunna slåss om medaljerna i sommar.

Damklassen vanns av Marit Bouwmeester, Nederländerna, som har tagit OS-medaljer i de tre senaste olympiska spelen, före danska OS- och VM-mästarinnan Anne-Marie Rindom.

Herrklassen vanns av kroaten Tonci Stipanovic, också han olympiska medaljör. Bäst av de svenska herrarna blev Emil Bengtson som slutade på 36:e plats.

Förbundskapten Magnus Grävare är inte alltför besviken över uteblivna topplaceringar för de svenska seglarna.

– EM-resultatet är lite som förväntat. Josefin ligger fortfarande lite efter på grund av det långa uppehållet efter OS och vet nog ganska väl vad som behövs utvecklas. Fysiken är nog inte riktigt på nivå med de allra starkaste, ännu. Att hon seglade bättre i guldfinalen, mot dom bästa, är lite typiskt för Josefin. Hon har en teknisk och taktisk kapacitet som är på en nivå över de flesta, vilket hon ofta visar när konkurrensen är hårdare, säger Magnus och fortsätter:

– För killarna så återstår att ta några steg uppåt på de flesta områden. Konkurrensen är hård, men vi har en plan för att närma oss topp-tio under året. Nu måste vi genomföra den planen med hög kvalitet.

Förutom Josefin och Emil deltog Jennifer Öhrnell, Wilhelm Kark och Ludvig Lindqvist från Sverige. Jennifer slutade på 75:e plats, Wilhelm på 52:a och Ludvig på 94:e. Totalt deltog 191 herrar i ILCA 7 och 116 damer i ILCA 6.

För mer information: 2023 ILCA Senior Europeans – 2023 ILCA Senior European Championships (eurilca-europeans.org)

Bifogade bilder får användas fritt, redaktionellt. Foto: Thom Touw/Eurilca

Emil Bengtsson, GKSS. ILCA 7 slutade 36:a av totalt 191 herrar. Foto: Thom Touw/Eurilca. Används fritt redaktionellt.