Josefine Karlsson tar över 1000 Möjligheters stödverksamhet

Stiftelsen 1000 Möjligheter har rekryterat psykologen Josefine Karlsson som ansvarig för stödverksamheten. I uppdraget ingår att leda stiftelsens volontärer samt att bemanna 1000Mottagningen, dit alla under 25 år som blivit utsatta för sexuellt våld, våld i nära relation och prostitution kan vända sig för stöd och hjälp.

Josefine Karlsson är legitimerad psykolog och förestår stödverksamheten på 1000 Möjligheter.

Att besöka mottagningen är gratis och ingen remiss behövs. Det finns möjlighet till enskilda samtal, samtal i grupp och stöd online. Den som vill kan ta med sig en kompis eller annan stödperson första gången. 1000Mottagningen finns i Stockholm.

Josefine Karlsson är legitimerad psykolog från Linköpings Universitet. Hon kommer närmast från vårdcentral och har tidigare bland annat arbetat inom BUP.

– Många av de som tar kontakt med oss har själva upplevt – eller har insett att de utsätter andra – för sexuellt, psykiskt, fysiskt eller digitalt våld. Ibland söker man stöd åt en kompis eller pojkvän. Alla unga är välkomna, säger Josefine Karlsson.

Om en person under det att behandlingen pågår kommer fram till att hen vill anmäla ett övergrepp till polisen hjälper 1000 Möjligheter till även med det. 1000Mottagningen ordnar då kontakt med ett målsägandebiträde och fortsätter att finnas med som stöd före, under och efter rättsprocessen.

– Med Josefine på plats kan en ung person få hjälp hela vägen från det första stödsamtalet – vid behov även traumabehandling – till coachmöten och hjälp att skapa strategier för att hantera vardagen och framtiden. Sedan finns våra volontärer där för den som vill ha kompletterande socialt stöd, säger Zandra Kanakaris, generalsekreterare på 1000 Möjligheter.

1000 Möjligheter är en politiskt och religiöst oberoende stiftelse som arbetar med våld i ungas nära relationer och unga i prostitution. Verksamheten startades 2010 som Sveriges första ungdomsjour, och utöver stödarbetet bedrivs även förebyggande arbete särskilt inriktat på unga killar. Målet är att uppnå ett jämställt och jämlikt samhälle fritt från våld.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Häftet OKEJ SEX ska lära unga om samtycke och förebygga våld29.6.2018 08:00Pressmeddelande

Ny nationell stödlinje ska minska våldet i ungdomars förhållanden19.9.2016 09:17Pressmeddelande