Josefinito i Bingolotto

De flesta är bekanta med programledaren och komikern Josefin Johansson, men inte lika många vet om att hon även musicerar och då med artistnamnet Josefinito. På söndag gästar hon Bingolotto som nu på söndag sänds i Sjuan pga Uefa Nations League

Josefin har alltid sjungit, från julspelen i kyrkans barnkör, via sånglektioner i Kommunala musikskolan till egna band i gymnasiet och på folkhögskola. Sitter själv uppe på flickrummet i Stubbabo, Småland och skriver låtar, mest till en början om kaninen Blossom senare om en del om Rickard i 8B. Parallellt med musikintresset går drömmarna om komedi. Att stå på scen är självklart tidigt, det blir teaterutbildningar och en standupkurs. Efter att fått jobb på Sveriges Radio P3 som programledare för deras nya humorsatsning är framtiden utstakad.

Och Josefin lägger musikskapandet på hyllan. Eller i alla fall mest åt fritiden. Hon startar hobbyband med komikerkollegor och sjunger skämtlåtar i radio. Samtidigt som hennes karriär inom underhållning går bokstavligen som tåget med sin medverkan i SVT:s På spåret, hon vinner priser och får programledarjobb på tv. Men längtan efter att få göra musik “på riktigt” är för stor. Sommaren 2019 sitter hon på en uteservering med bekantas bekanta varav en är producenten Robin Rudén, som tidigare arbetat med Alina Devercerski och Björn Olsson. Dom diskuterar favoritlåtar och att det skulle va kul att göra nåt ihop. Och börjar skriva musik tillsammans. Mest på kul.

Men så småningom inser Robin och Josefin att det har riktigt bra material på gång. Tillsammans har de nu spelat in ett flertal singlar som kommer att släppas under 2020. På midsommarafton släpptes singeln "Not My Favourite" - en poppig smällkaramell som flirtar ohämmat med 90-talets eurotechno.

Nya singeln "Fine Like Bordeaux" fortsätter i samma spår - en medryckande danslåt som för tankarna till artister som E-type och de tidstypiska beatsen. Texten handlar om att överleva ett krossat hjärta och insikten om att man kommer klara sig riktigt bra trots allt.

Att det har blivit just denna genren är ingen slump. Josefin älskar 90-talet och eurodisco. Hon menar att hon mer eller mindre kan doktorera i band och artister som Aqua, Blümchen och Antiloop.

Josefins låtskrivande har även påverkats av den rådande pandemin och hon menar att hon skriver låtar som skapar en känsla av trygghet och igenkännande:

"Den här senaste tuffa tiden som varit har jag behövt saker som är familjära. Jag lyssnar själv just nu nästan bara på samma hits jag hörde i högstadiet. Bekanta tongångar som kan krama en tillbaka till mellanstadiet. Det är nåt tryggt med den oförskämt glada attityden och den oförstörda framtidstron. Det är fest. Och det är dans."

Övrigt om Josefin:
Hon har bland annat utsetts till  "Årets kvinnliga komiker 2017" och vunnit "På Spåret" 2018. I våras var Josefin programledare för SVT:s "Smartare än en femteklassare" för tredje året i rad. Hon har även varit programledare för radioprogram som "Pang Prego", "Morgonpasset Sommar" och "Musikguiden i P3: Sommarsession". Den 12 september leder Josefin finalen av "P4 Nästa" tillsammans med Titti Schultz.

Söndag kl 18.00 i Sjuan
___________________________

Kaiak och Maia Hirasawa i Bingolotto3.10.2020 19:59:19 CESTPressmeddelande

På söndag gästas Bingolotto av bandet KAIAK som består av Emil Gullhamn och Marcos Ubeda. Båda två har varit artister, musiker och låtskrivare under många år och synts i program som ”Melodifestivalen”, ”Så Ska Det Låta” och ”Doobidoo”. Med sig har de även popikonen Maia Hirasawa som de samarbetar med i deras senaste låt som de kommer framföra i Bingolotto. Låten som är en duett heter ”This is just life” och släpptes i början av september. Söndagen den 4 oktober 2020, kl. 18.00 i TV4