Jubileum för Sundahl – 20:e segern i Porsche Carrera Cup Scandinavia

Lukas Sundahl fortsätter sitt segertåg i Porsche Carrera Cup Scandinavia. Den regerande mästaren vann det inledande racet på Scandinavian Raceway i Anderstorp under fredagen och kunde därmed bokföras för sin 20:e seger totalt i mästerskapet. Bakom Sundahl utspelades en härlig fight mellan Pontus Fredricsson och Hampus Ericsson om andraplatsen. Tyvärr slutade den duellen med en kollision – och i domarrummet.

Lukas Sundahl tog starten och vann fredagens race i Anderstorp. Triumfen var hans 20:e totalt i mästerskapet. Foto: Micke Fransson

Mästerskapsledande Lukas Sundahl tog starten från pole position, men Pontus Fredricsson hakade på från andra ruta och utmanade smålänningen.

– Första varvet var lite jobbigt, medgav Sundahl. Efter att ha fått ut värmen i framdäcken kunde jag ta i lite och fick en lucka till honom.

Den luckan drygade han ut och även om segern såg relativt enkel ut var Sundahl inte helt nöjd efteråt.

– Bilen är lite understyrd och så är det vibrationer i den som jag inte tycker om.

Bakom Sundahl gick Pontus Fredricsson och Hampus Ericsson en fight om andraplatsen. Fredricsson hade kommandot ända till det sista varvet. Där, i inbromsningen efter flygrakan, gjorde Ericsson ett omkörningsförsök. Det blev kontakt och båda åkte av. Ericsson tvingades bryta med fel på styrningen, men Fredricsson kunde fullfölja och tog målflagg som tvåa. Situationen blev föremål för tävlingsledningen som efter att bland annat ha granskat rörliga bilder från kollisionen gav Fredricsson ett tidsstillägg på 10 sekunder. Det förpassade honom till sjätte plats i resultatlistan.

Fredricssons team, Fragus Motorsport, lämnade in in en protest mot bestraffningen men den avslogs av domarna.

Pallplatserna bakom Sundahl gick till Hugo Andersson och norske gästföraren Dennis Hauger. De båda krokade emellertid ihop direkt, vilket bland annat resulterade i att Hauger tappade ända ner till tionde plats.

Andersson klarade sig bättre, passerade mållinjen som fyra efter det första varvet och hakade på herrar Sundahl, Fredricsson och Ericsson i inledningen av racet. Han saknade emellertid lite fart för att blanda sig i toppstriden, men pallen blev det som sagt ändå.

– Skönt. Både kvalet och racet känns definitivt som ett steg framåt, konstaterade Andersson.

Efter en mindre bra start och den olyckliga kollisionen med Andersson visade Dennis Hauger klassen. Den norske F3-föraren plockade bil efter bil och belönades till slut med en tredjeplats.

Bakom ovan nämnda övertygade Krister Andero med fjärde plats, ett personbästa som dessutom gav honom hans första seger i Masters Cup. Klasskollegorna Magnus Öhman och Thomas Karlsson försökte ta upp kampen, men västgöten var starkast den här gången.

– Jag hittade en bra rytm tidigt i racet och det gav självförtroende. Öhman tog på mig i inbromsningarna, men jag hade bättre fäste ut ur kurvorna och det var viktigt, sa Andero.

Efter ett mindre lyckat kval inledde Edvin Hellsten racet från åttonde ruta. Målet var att avancera, men de planerna kom på skam redan på det första varvet. När Hugo Andersson och Dennis Hauger stötte ihop fick prins Carl Philip sladd bakom och kom i Hellstens väg.

– Tyvärr fanns det inget jag kunde göra för att undvika en kollision, konstaterade en lite uppgiven Hellsten, som med stukad bil fick nöja sig med tionde plats i mål.

För prins Carl Philip gick det ännu värre – han tvingades bryta.

Under fredagen kördes också kvalet till helgens samtliga tre race. Lukas Sundahl var snabbast i den första kvalomgången, vilket gav honom första startruta i race 1 och 2, men i den andra – kval till race 3 – slog Hampus Ericsson till och erövrade sin första pole position i Porsche Carrera Cup Scandinavia.

I morgon lördag fortsätter tävlingarna i Anderstorp med race 2 och 3. Båda livesänds i Viaplay med start kl 11.00 och kl 14.30. Race 2 visas också i V Sport Motor.

Scandinavian Raceway, Anderstorp, 18 september.

Kval, Q1.

1. Lukas Sundahl, Sundahl Racing, 1:33.521

3. Dennis Hauger (G), Mtech Competition, +0.292

4. Hampus Ericsson, Mtech Competition, +0.536

8. Krister Andero (M), Prido Racing, +1.119

9. Carl Philip Bernadotte (M), Mtech Competition, +1.289

11. Patrick Rundquist, Steber Racing, +1.736

Q2.

1. Hampus Ericsson, Mtech Competition, 1:33.312

2. Lukas Sundahl, Sundahl Racing, +0.067

3. Dennis Hauger (G), Mtech Competition, +0.074

8. Krister Andero (M), Prido Racing, +1.522

1. Lukas Sundahl, Sundahl Racing, 22:16.109

3. Dennis Hauger (G), Mtech Competition, +10.553

4. Krister Andero (M), Prido Racing, +14.010

9. Patrick Rundquist, Steber Racing, +29.325

11. Hampus Ericsson, Mtech Competition, +1:04.232

Carl Philip Bernadotte (M), Mtech Competition, bröt

För mästerskapstabeller – se: www.carreracup.se

Lukas Sundahl tog femte segern för säsongen och 20:e totalt i mästerskapet. Foto: Micke Fransson
Hugo Andersson fick kliva upp på pallen – blev tvåa. Foto: Micke Fransson
Norske gästföraren Dennis Hauger svarade för en imponerande uppkörning – från tionde till tredje plats. Foto: Micke Fransson
Krister Andero överraskade – och övertygade – genom att bli fyra totalt och segra i Masters Cup. Foto: Micke Fransson
Pontus Fredricsson (nr 11)  och Hampus Ericsson (31) utkämpade en duell om andraplatsen, men efter en kollision på sista varvet blev det inte pallen för någon av dem. Foto: Micke Fransson
Pontus Fredricsson (nr 11) och Hampus Ericsson (31) utkämpade en duell om andraplatsen, men efter en kollision på sista varvet blev det inte pallen för någon av dem. Foto: Micke Fransson
Prins Carl Philip (nr 13) tvingades bryta. Foto: Micke Fransson
Topptrion i Masters Cup: Krister Andero, Magnus Öhman, Thomas Karlsson. Foto: Micke Fransson

Många leenden när pristagarna i Prins Carl Philips Racing Pokal fick testa Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport15.10.2020 14:16:14 CESTPressmeddelande

Det var idel breda leenden när pristagarna i kartingtävlingen Prins Carl Philips Racing Pokal samlades på Gelleråsen Arena utanför Karlskoga i onsdags. Möjligheten att få testa Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport gjorde stort intryck på samtliga. – Det här var superkul, något utöver det vanliga. Jag tror inte att jag kommer kunna sluta le förrän i morgon, sa bland annat en mycket entusiastisk Mathilda Olsson.

Oavgjort i mästarmötet och brons till Hellsten när Porsche Carrera Cup Scandinavia avslutades i Skåne10.10.2020 18:51:09 CESTPressmeddelande

Det blev oavgjort, 1-1, i mästarmötet mellan Johan Kristoffersson och Lukas Sundahl när Porsche Carrera Cup Scandinavia avslutades på Ring Knutstorp i Skåne. Kristoffersson vann det första heatet och Sundahl fick revansch i det andra. Som vinnare efter finalen kändes sig även Edvin Hellsten. Göteborgaren gick nämligen segrande ur den heta fighten om tredjeplatsen i mästerskapet.

Stenhård kamp om tusendelar när uppstickare kvalade bäst i Porsche Carrera Cup-finalen9.10.2020 19:31:39 CESTPressmeddelande

Ett kval är inte över förrän det är över. Fråga Porsche Carrera Cup-mästaren Lukas Sundahl. Han vet. I fredagens kvaldrama i Carrera Cup-finalen på Ring Knutstorp blev han blåst på dubbla pole positions. På det sista varvet! I båda kvalomgångarna! I den första, Q1, tryckte sig Edvin Hellsten före med 47 tusendelar. I Q2 gjorde norrmannen Dennis Hauger det samma. Med en (!) tusendels marginal.

Mästarmöte, bronsduell och avgörande i teammästerskap och Masters Cup när Porsche Carrera Cup Scandinavia avslutas8.10.2020 12:14:59 CESTPressmeddelande

Lukas Sundahl avgjorde Porsche Carrera Cup Scandinavia på Mantorp Park. Ändå finns det hur mycket som helst att se fram emot är mästerskapet avslutas på Ring Knutstorp i Skåne 9-10 oktober. Eller vad sägs om ett mästarmöte i TV-publikens smak, en het bronsduell och avgörande i Masters Cup? Dessutom ska 150.000 kr delas ut i teammästerskapet!

Många förare i fokus i Porsche Carrera Cup Scandinavia på Mantorp Park3.10.2020 18:12:34 CESTPressmeddelande

Gästförarna Tom Blomqvist och Johan Kristoffersson vann racen och Lukas Sundahl säkrade sin tredje raka titel. Men ovan nämnda trio fick konkurrens om uppmärksamheten när den näst sista deltävlingen i Porsche Carrera Cup Scandinavia avgjordes på Mantorp Park. Hugo Andersson, Hampus Ericsson, Edvin Hellsten och, inte minst, Christoffer Bergström är bara några av förarna det snackas om inför finalen på Ring Knutstorp 9-10 oktober.

Historisk Lukas Sundahl kör vidare i Porsche Carrera Cup Scandinavia – och mästarteamet utökar sin satsning!3.10.2020 17:48:24 CESTPressmeddelande

Nu är han historisk, 23-årige Lukas Sundahl från Växjö. Under lördagen vann han Porsche Carrera Cup Scandinavia för tredje året i rad. Det har ingen lyckats med sedan starten på mästerskapet 2004. – Att bli först med att vinna titeln tre år i rad har varit vårt mål och vår drivkraft hela säsongen, säger Lukas som efter den historiska triumfen på Mantorp Park lät meddela att han nu ställer om siktet på ett fjärde mästerskapsguld.