Jubileumssatsning: 16 platser som gör det lättare att umgås

Nu finns det 16 platser i Göteborg som gör det lättare att umgås utan att det kostar något. ”Din plats i staden” är en jubileumssatsning där Trafikkontoret och Park- och naturförvaltningen med stöd av Göteborg & Co har tagit fram nya platser samt förbättrat befintliga. Kolla in hela listan!
Sittmöbler på Lilla Nygatan. Foto: Trafikkontoret Göteborgs stad.

Satsningen ”Din plats i staden”kom till som en del av Göteborgs 400-årsjubileum och har också fått extra medel med anledning av covid-19. Med fler utomhusplatser och miljöer blir det lättare att umgås inne i stan under pandemin. Dessa syns på stan under parollen Ta plats.

– Vi har tagit fram många små oaser där det ska kännas okej att mötas eller ta med sin hämtmat och sitta ner och äta, säger Magnus Hallberg, evenemangschef på Göteborg & Co.

Platserna är inredda enligt ett koncept med utvalda färger och möbler, som ska kännas igen och som också är flyttbara.

– Vi vill nyttja de fina, men ibland oanvända, platser som redan finns och göra de tillgänglig för människor för att sitta, vila och mötas, säger Helena Karlsson Haner, planeringsledare och ansvarig för konceptet på trafikkontoret Göteborgs stad.

Nya och förbättrade platser
16 platser runt om i staden har i ett första skede valt ut. Här är sex av dem:

• Holländareplatsen där dukan slå dig ner i en skön solsoffa, ta med något att äta eller utmana en vän eller främling i ett parti schack. Schackpjäser finns att låna från en lokal verksamhet.
  • Gröna Gatan finns nu Göteborgs första konstmarkmålning på en gata. Konstnären Hanna K-L har tolkat skolbarns tankar om framtiden och vad de vill säga till världen. Gröna Gatan är förutom ett konstverk också en gångfartsgata och här får de gående ta plats, därför finns också sittmöbler.
  • Lilla Nygatan/Bastionerna – här finns nu sittmöbler med bästa solläge. Njut av Vallgraven och grönskan.
  • Kungstorget får sommarkostym igen. Oväntade sittmöbler, färg, grönska och matplatser. Perfekt att ta med sig hämtmat.
  • Södra Larmgatan mittemot Pedagogen. Här testas nu en ny gatumöbel, på det som annars är två parkeringsplatser för bilar längs trottoaren. Med stort matutbud kan det också bli perfekt att äta sin hämtmat här. Dessutom ger möbeln parkeringsplatser för sparkcyklar och cyklar.
  • Flygande mattan är en väldigt omtyckt matta av konstgräs där det kan vara picknick, sagostunder och fotbollsturneringar. Kommer till Axel Dahlströms torg (juni), Vårväderstorget (juli), Hjällbo torg (augusti) och Kvilletorget (sept).

Här är hela listan: https://stadsutveckling.goteborg.se/dinplats/

Sittmöbler på Lilla Nygatan. Foto: Trafikkontoret Göteborgs stad.
Konstmarkmålning av Hanna K-L på Gröna Gatan. Foto: Trafikkontoret Göteborgs stad.