Guld till Marcus Nyman i Tashkent Grand Prix

Marcus Nymans fina form håller i sig. För ett par veckor sedan slutade Nyman på en femteplats när judo-VM avgjordes i Tokyo. Idag stod han överst på prispallen på Tashkent Grand Prix.
Tashkent Grand Prix 2019, FINAL SWE NYMAN vs RUS KHALMURZAEV, -90 kg
(c) Mayorova Marina
Tashkent Grand Prix 2019, FINAL SWE NYMAN vs RUS KHALMURZAEV, -90 kg (c) Mayorova Marina

Nyman vann alla sina sex matcher med ippon (full poäng).

I sin första match besegrade Nyman Sungat Zakarirayev från hemmanationen Uzbekistan med ippon (full poäng). Andra matchen vann Nyman åter igen med ippon, denna gång över kinesen Hebilige Bu. I tredje matchen var det Quedjau Nhabali från Ukraina som fick se sig besegrad av svensken med ippon.

I kvartsfinalen väntade regerande olympiske mästaren Mashu Baker från Japan.
Nyman dominerade matchen från start och vann matchen övertygande med två wazari (halv poäng).

I semifinalen fick Nyman möta unge Erlan Sherov från Kirgizistan, som hade slagit ut förstaseedade Uztopiriyon från Tadjikistan tidigare under dagen. Semifinalen slutade på samma sätt som Nymans tidigare matcher, det vill säga ippon.

Finalen mellan Nyman och ryssen Khalmurzaev blev en rysare där båda hade stor respekt för varandra vilket resulterade i att båda fick två passivitetsvarningar (vid ett tredje så diskvalificeras man) under ordinarie tid. Matchen gick till golden score (förlängning) och där avgjorde Nyman med en fasthållning som gav honom ippon och guldmedaljen.

I skuggan av Marcus Nymans guld, tog vår regerande europamästare Tommy Macias sig till bronsfinal som han dessvärre förlorade mot Kubanen Magdiel Estrada. Därmed slutade Macias på en hedrande femteplats.

Tashkent Grand Prix 2019, FINAL SWE NYMAN vs RUS KHALMURZAEV, -90 kg
(c) Mayorova Marina

OS-uttagna Marcus Nyman deltar på lag-SM på lördag6.12.2023 17:42:17 CET | Pressmeddelande

Marcus Nyman har tillhört världseliten i judo i över ett decennium och har tävlat på alla de stora internationella mästerskapen så som OS, VM och EM. Ändå är det en svensk tävling han aldrig missar - lag-SM! Så även i år. På lördag den 9 december avgörs lag-och kata-SM i Eriksdalshallen i Stockholm och på plats för att tävla för hemmaklubben finns såklart Marcus Nyman! Passa på att se OS-hoppet och VM-bronsmedaljören från i år tävla på hemmaplan på lördag!