Jul, jul, strålande jul på Skansen

Julen planeras för fullt på Skansen. Datumen är satta, senapen förbereds, bodarna ses över - snart är det dags. Julen börjar med den första julmarknaden 30 november och slutar med julavslutning den 6 januari.

Julmarkand på Skansen. Foto: Richard von Hofsten.

Skansens julmarknad pågår helgerna 30 november - 1 december, 7 - 8, 16 - 17 och 21 - 22 december. Då kan man också dansa runt granen med Julorkestern och passa på att smaka kolbullar, nybakade munkar, dricka glögg och doppa saffransbullar.

Jultraditioner i hus och gårdar är en stor del av utbudet under jul. Museipedagoger berättar om hur man firade jul förr varje dag från 30 november till 6 januari. Under samma tid kan både stora och små julpyssla i Skogens hus.

Skansenbutiken öppnar sin säsongsbutik i Logen och både här, och nere i den stora butiken i huvudingången, finns den klassiska senapen, sillkryddorna och en mängd olika julklappar.

Hemliga julklappar har blivit en säljsuccé genom åren. De finns i en av Skansenbutikens bodar på marknadsgatan. Övriga bodar befolkas av knallar från hela landet som säljer hantverk, skinn, mat och annat som är trevligt att handla till jul.

Programmet i sin helhet tar form under hösten.

Jul på Skansen 30 november - 6 januari.

Julmarkand på Skansen. Foto: Richard von Hofsten.
Julförväntan. Foto: Richard von Hofsten.
Julhandel på Marknadsgatan. Foto: Amanda Ljungqvist.
Kolbullar. The foresters pancake. Foto: Maria Johansson/Skansen
Krukmakaren i juletid. The Pottery at Christmas time. Foto: Maria Johansson/Skansen
Hemliga julkappar. Foto: Maria Johansson.
Ljusstöpning i Skogens hus. Making candles in the Forestry centre. Foto: Maria Johansson/Skansen

Pressinbjudan: Baltic Sea Science Center visar Sveriges första oceangående havsforskningsfartyg på över 45 år25.2.2020 09:14:40 CETPressmeddelande

På måndag den 2 mars klockan 14.00 överlämnar Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) en modell av Sveriges nya oceangående forskningsfartyg, R/V Svea, till Baltic Sea Science Center (BSSC) på Skansen. Besökare kan göra en virtuell rundtur ombord på R/V Svea och se hur besättningen och forskarna arbetar och bor. I samband med överlämningen berättar Joakim Hjelm från SLU och Lars Arneborg från SMHI om Östersjöns miljö och hur det nya fartyget används.