Jul, jul, strålande jul på Skansen

Julen planeras för fullt på Skansen. Datumen är satta, senapen förbereds, bodarna ses över - snart är det dags. Julen börjar med den första julmarknaden 30 november och slutar med julavslutning den 6 januari.

Julmarkand på Skansen. Foto: Richard von Hofsten.

Skansens julmarknad pågår helgerna 30 november - 1 december, 7 - 8, 16 - 17 och 21 - 22 december. Då kan man också dansa runt granen med Julorkestern och passa på att smaka kolbullar, nybakade munkar, dricka glögg och doppa saffransbullar.

Jultraditioner i hus och gårdar är en stor del av utbudet under jul. Museipedagoger berättar om hur man firade jul förr varje dag från 30 november till 6 januari. Under samma tid kan både stora och små julpyssla i Skogens hus.

Skansenbutiken öppnar sin säsongsbutik i Logen och både här, och nere i den stora butiken i huvudingången, finns den klassiska senapen, sillkryddorna och en mängd olika julklappar.

Hemliga julklappar har blivit en säljsuccé genom åren. De finns i en av Skansenbutikens bodar på marknadsgatan. Övriga bodar befolkas av knallar från hela landet som säljer hantverk, skinn, mat och annat som är trevligt att handla till jul.

Programmet i sin helhet tar form under hösten.

Jul på Skansen 30 november - 6 januari.

Julmarkand på Skansen. Foto: Richard von Hofsten.
Julförväntan. Foto: Richard von Hofsten.
Julhandel på Marknadsgatan. Foto: Amanda Ljungqvist.
Kolbullar. The foresters pancake. Foto: Maria Johansson/Skansen
Krukmakaren i juletid. The Pottery at Christmas time. Foto: Maria Johansson/Skansen
Hemliga julkappar. Foto: Maria Johansson.
Ljusstöpning i Skogens hus. Making candles in the Forestry centre. Foto: Maria Johansson/Skansen

Höstlov på Skansen: Upplev kolerans spridning – skräck förankrad i svensk historia21.10.2019 07:50:00 CESTPressmeddelande

Året är 1834 och koleran har kommit till Sverige. En av 1800-talets mest förödande och fruktade sjukdomar sprider skräck i stora delar av befolkningen, och hotar än idag stora delar av världen. Skansen bjuder i år in till ett höstlov i gränslandet mellan verklig spänning och fiktion. Dessutom tar Baltic Sea Science Center avstamp i kolerans koppling till havet samt berättar om havets nutida utmaningar. Det och många fler upplevelser, när Skansen öppnar upp sina höstlovsdörrar.

Temadagar om Östersjön på Skansen - träffa Östersjöexperter 26 - 29 september19.9.2019 07:00:00 CESTPressmeddelande

Hur vet vi hur Östersjön mår och varför? Experter och forskare från Sveriges lantbruksuniversitet och Stockholms universitet finns på Baltic Sea Science Center på temadagar den 26 - 29 september som riktar sig både till skola och allmänhet. De kommer bland annat att berätta om: Hur gammal är en fisk och varför en fisk ser ut som den gör? Hur kan vi få reda på mer om livet nere på botten? Vad finns i en vattendroppe? Vad växer under ytan? Hur mår Östersjön och varför?