Julafton och julotta på Skansen

På julafton är det fri entré på Skansen och öppet för alla som vill gå en promenad, hälsa på djuren, ta en fika och känna julstämningen. På juldagsmorgonen lyser hundratals marschaller upp vägen till Seglora kyrka där det hålls traditionsenlig julotta kl 07.00.

Kerstin tomtenissa. A Christmas girl. Foto: Marie Andersson/Skansen

På julafton är det fri entré till Skansen och öppet kl 10.00 - 14.00. Man kan köpa den sista klappen i butikerna i huvudingången, Logen och på Lill-Skansen, hälsa på de nordiska djuren och de på Skansen-Akvariet, se sälmatningen kl 13.00 och rida en tur mellan kl 11.00 och 13.00. Fika finns på Café Nyloftet och Restauration Gubbhyllan.

På juldagsmorgonen är det julotta i Seglora kyrka kl 07.00 och julottekaffe på Restauration Gubbhyllan från kl 08.00. Sen från 11.00 är det öppet i de julrustade husen, Stockholms glasbruk och Snickerifabriken i stadskvarteren. Handla kan man göra i butikerna i huvudingången, Logen och på Lill-Skansen, och mat och fika finns på Café Nyloftet, Restauration Gubbhyllan och krogen Stora Gungan.

Kerstin tomtenissa. A Christmas girl. Foto: Marie Andersson/Skansen
Altare i Seglora kyrka. The altar at the Seglora church. Foto: Marie Andersson/Skansen
Statarlängans julmiddag. Foto: Maria Johansson/Skansen
Skådebröd i Delsbogården.  Foto: Marie Andersson/Skansen