Julen hos IKEA

Julen hos IKEA är inspirerad av skandinavisk folklore och hantverk. Designer Eva Lundgreen fann inspiration från sin farmors gård i Jämtland, och minnen från barndomens jular har trollat fram älvor från sagornas värld och snöiga landskap prickiga av röda stugor – allt med en modern tvist.

I år firar vi jul med VINTERFINT 2022, STRÅLA och VINTERSAGA.
VINTERFINT Kollektion innehåller allt du behöver för att julen ska kännas magisk; julgransdekorationer, dukar, omslagspapper och julens dofter. VINTERFINT 2022 Doftljus i glas med lock sprider en härligt julig doft av apelsin och kryddnejlika.

"Jag tyckte att det var underbart att ta en skandinavisk julbock och en älg och addera pastellfärger och folkkonstinspirerade mönster för en modern tvist
Eva Lundgreen, designer

STRÅLA kommer med julstjärnor och ljusstakar, så som STRÅLA LED-ljushållare. Ljushållaren är stilren och lättplacerad eftersom den är batteridriven. Den sprider ett mjukt och varmt ljus som skapar den perfekta julstämningen. Den har dessutom en inbyggd timer.

VINTERSAGA bjuder bland annat på godis, glögg och pepparkakshus i olika storlekar.
Välkommen att göra julen magisk!

Säljstart: Oktober 2022 på IKEA.se och i alla svenska IKEA varuhus.

Ladda ner högupplösta bilder: Bildbanken
Läs mer: Pressmaterial (Pdf)

Kalendarium:

Säljstart:  Nyhet: Pressbilder:
 Oktober 2022 OBEGRÄNSAD Kollektion

Bildbank
Oktober 2022 Hösten 2022 Sortiment Bildbank

Nästa steg i IKEAs matstrategi - sänker priset på våra vegetariska alternativ 14.9.2022 13:00:09 CEST | Pressmeddelande

Varje år serverar vi miljontals portioner i restaurangerna på våra IKEA varuhus runt om i Sverige. Utöver det väljer varje år miljoner svenskar att äta något litet i vår bistro eller köpa med sig något hem från vår matbutik. Allt fler väljer då ett växtbaserat alternativ. Därför sänker vi nu priset på vår vegetariska korv – allt i linje med vår strategi att växtbaserat ska ha ett lägre pris än alternativet med kött.

Hösten hos IKEA1.9.2022 09:00:20 CEST | Pressmeddelande

Gör hösten välkomnande, social och mysig med designer Hanna Wendelbos klassiska, Arts and Craft-inspirerade textilier eller välj designer Eva Lundgreens moderna, folkloristiska mönster med inspiration från Jämtland. Hösten hos IKEA bjuder också på vackra NACKANÄS Bord och stolar i acaciaträ. NACKANÄS är en shakerinspirerad stol med vävd sits och svängt ryggstöd för bekvämlighet och osmyckad skönhet. KRÅKRISMOTT Påslakan och VALLASÅN Handdukar i mörkblått och jordigt grön, nyanser skapade av naturen från skörderester från sågpalmettopalmen. Eleganta BLIDVÄDER Bordslampa sätter stilen tillsammans med ESSEBODA Tresitssoffa. ESSEBODA har en omfamnande känsla med sin djupa sits och höga ryggstöd till tidlös design, fina detaljer och många möjligheter. Addera JORDTISTEL Kuddfodral vars grå-gröna ton även den kommer från skörderester från sågpalmettopalmen. Den jordiga nyansen från naturen passar fint ihop med bomullens något grova struktur. PRAKTSPIREA Dekorationsbelysning skapar en mysig at

IKEA bjuder in till gamingdag i Gallerian under IKEA Festival - Följ Finnkampen i e-sport och träffa landslaget31.8.2022 09:19:16 CEST | Pressmeddelande

Söndagen den 4 september bjuder IKEA in till en heldag med gaming och andra aktiviteter i IKEA City i Gallerian. Förutom att vara en del av en global livesändning under IKEA Festival kommer dag två av Finnkampen i e-sport att avgöras under dagen. På plats kommer det även att göras intervjuer, anordnas tävlingar samt ges möjlighet för den som vill att utmana en landslagsspelare i e-sport.