Julen kommer tidigt till Skansen i år

Det är många sköna veckor kvar av sommaren 2017, men hur det än är så vet vi att julen nalkas med stormsteg. På Skansen firas den som vanligt med marknad och traditioner men en helg tidigare än normalt. Adventshelgerna 2017 infaller så att den fjärde adventsöndagen också är julafton. Därför startar julmarknaden sista helgen i november och inte på första advent som det brukar vara.

Krukmakaren i juletid. The Pottery at Christmas time. Foto: Maria Johansson/Skansen

Julmarknadshelgerna bjuder som vanligt på den stora julmarknaden på Bollnästorget och Marknadsgatan, julhandel i stadskvarterens verkstäder och Skansenbutiken i Logen och vid Huvudingången. Det blir julpyssel i Skogens hus, det dansas kring granen och man kan lyssna på sägner i juletid vid den öppna elden i Back Mats stuga.

Dukade julbord visas upp i Delsbogården, Oktorpsgården och Statarlängan. I Posthuset står julkaffet framdukat, i Väla skola förbereder lärarfamiljen jul och bakar pepparkakor. De första adventsstjärnorna importerades från Tyskland och en av dem finns i Järnhandlarfamiljens bostad och Boktryckarbostaden finns en annan modernitet – julgranen. I Älvrosgården finns julbocken och en julstång med kärve för småfåglarna.

Vill man äta något under vandringen mellan stånd och historiska miljöer finns det rökt fisk och halstrade sotare, frasiga kolbullar, vilda burgare, nygjorda munkar och annat gott. Glögg och pepparkakor serveras i flera stånd och restaurangerna har julbord eller jultallrikar på menyn.

Julmusiken består av adventskonserter i Seglora kyrka och folkmusik i Älvrosgården, Moragården, Delsbogården och Folkets hus. Åkturer med häst och vagn avlastar trötta fötter, och Galejans tivoli har öppet. Sen matas djuren som vanligt varje dag och Lill-Skansen har extra julaktiviteter.

Lucia firas helgen 9 – 10 december och den 13 december. Programmet bestäms längre fram i höst.
Julafton är det öppet kl 10.00 – 14.00 med fri entré och på juldagens morgon är det julotta i Seglora kyrka med kyrkkaffe på Restauration Gubbhyllan.

Julmarknad 2017  25 – 26 november, 2 – 3, 9 – 10 och 16 – 17 december.

Julpyssel i Skogens hus. Christmas decoratons workshop. Foto: Maria Johansson/Skansen
Lutfisk och vitsås i Statarlängan. Foto: Maria Johansson/Skansen
Juldukning. Christmas dinner. Foto: Marie Andersson/Skansen
Jul i Järnhandlarbostaden. Foto: Marie Andersson/Skansen
Spelmän i Delsbogården. Foto: Maria Johansson/Skansen
Kerstin tomtenissa. A Christmas girl. Foto: Marie Andersson/Skansen
Julpynt på julmarknaden. Christmas decorations. Foto: Maria Johansson/Skansen
Lucia vid Bollnässtugan 1899. St. Lucy 1899. Foto: Skansen.
Kolbullar. The foresters pancake. Foto: Maria Johansson/Skansen

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Skansen samarbetar med Svenska Barnmorskeförbundet3.10.2017 11:16Pressmeddelande

På Skansen gestaltas hur livet var förr, och en viktig del i livet var starten - födseln. För att kunna ge en bild av hur en viktig yrkeskår fungerade under åren 1920 - 1930 har Skansen inlett ett samarbete med Svenska Barnmorskeförbundet. Med hjälp av volontärer som alla arbetat som barnmorskor kommer gästerna på Skansen att få möta Hilda Andersson, legitimerad barnmorska på väg till nästa förlossning någon gång på 1930-talet.

Höstmarknad som kring år 190014.9.2017 07:00Pressmeddelande

Nu är det dags för den årliga höstmarknaden på Skansen. Sommarängen vid Skånegården fylls av försäljarnas stånd med sylter och marmelader, hantverk och blommor, färg och verktyg, godis och korvar... Drängar prövar sin styrka, porslinet ryker, barnen hoppar i höet, länsman jagar tvivelaktiga figurer och kroppkakorna ryker från de stora grytorna. Allt är som upplagt den 23-24 september för en riktig höstmarknad som vid förra sekelskiftet med andra ord.