Julen på Skansen 2016

Julfirandet på Skansen börjar första lördagen i advent. Då öppnar den traditionella julmarknaden, öppen under fyra helger. Här dignar bodarna av mat, godsaker och julpynt. Brasorna tänds i de kulturhistoriska husen, där det också dukas julbord, pysslas och pyntas och granarna kläs.

Julpynt på julmarknaden. Foto: Maria Johansson.

Julmarknad
Under de fyra adventshelgerna är det julmarknad på Skansen med dans kring granen, julpyssel och ljusstöpning i Skogens hus, öppna verkstäder i stadskvarteren och uppdukade jul- och julkaffebord i bl a Delsbogården och Posthuset. Det handlas på julmarknaden där man kan hitta hantverk, julmat, presenter och värmande textilier. Körer sjunger julmusik på området och kolbullarna serveras rykande heta.

Adventskonserter i Seglora kyrka kl 13.00 och 14.30.

Låtspel med Skansens spelmän Bergmansgården, Delsbogården, Folkets Hus och Älvrosgården 26-27 november, 3-4, 10-11, 17-18 december kl 11.00-16.00

Adventsmusik ”Kom in och värm dig i det unika Missionshuset från Svenshult och njut av vacker adventsmusik.” lördagarna 26 november, 3, 10, 17 december kl 15.00–15.45

Julverkstad i Skogens Hus  28 november -21 december, helger kl 10.00-16.00, vardagar 10.00-15.00

Julmarknadshelgerna infaller 26-27 november, 3-4, 10-11, 17-18 december kl 10.00-16.00. Hela julperioden pågår från 26 november till 6 januari. Öppet vardagar kl 11.00-15.00, julmarknadshelger kl 10.00-16.00

Luciahelgen 10 – 11 december
Luciakonserter i Seglora kyrka kl 13.00 och 14.30
Lucia som på 1920-talet i Ordenshuset Brofästet kl 12, 13:30, 15, 16:30
Luciagröt Nyloftet/Högloftet kl 11.00, 13.00 och 15.00
Luciakonsert på Sollidenscenen 11 december

Luciadagen 13 december
Lucia som på 1920-talet i Ordenshuset Brofästet 12.00, 13.30, 15.00, 16.30
Luciakonserter i Seglora kyrka 13.30, 15.00, 16.30, 17.00

Julafton öppet 10.00 – 14.00 Fri entré

Julotta 25 december i Seglora kyrka kl. 07.00-07.45

Nyårsafton 31 december
Nyårskonsert i Seglora kyrka 22.00
Fira Nyår - Tolvslaget på Skansen! Sollidenscenen 31 december kl 23.10-00.10

I mellandagarna
Låtspel med Skansens spelmän i Älvrosgården 26 december, 31 december-6 januari

Julavslutning
Dansa ut julen på Bollnästorget 8 januari 2017 12.00-15.00

Med reservation för ändringar.

Julpynt på julmarknaden. Foto: Maria Johansson.
Julmarknadsbod. Foto: Maria Johansson.
Kolbullar. Foto: Maria Johansson.
Lucia vid Bollnässtugan 1899.
Låtspel i Delsbogården. Foto: Maria Johansson.
Krukmakaren i juletid. Foto: Maria Johansson.
Ljusstöpning i Skogens hus. Foto: Maria Johansson.
Julpyssel i Skogens hus. Foto: Maria Johansson.
Kerstin tomtenissa. Foto: Marie Andersson.

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Pressinbjudan: Skandinaviens främsta besöksmål - med fler besökare än kinesiska muren. Var är vi?19.10.2017 15:14Pressmeddelande

45 aktörer på Djurgården har under ett år arbetat för att tillsammans stärka Skandinaviens främsta besöksmål. Det har resulterat i ett koncept som presenteras den 27 oktober av bland andra Björn Ulvaeus, som investerat själ, hjärta och resurser på Djurgården och Stockholm. Möt honom och andra aktörer från Djurgårdens restauranger, museer, nöjen mm.

Skansen samarbetar med Svenska Barnmorskeförbundet3.10.2017 11:16Pressmeddelande

På Skansen gestaltas hur livet var förr, och en viktig del i livet var starten - födseln. För att kunna ge en bild av hur en viktig yrkeskår fungerade under åren 1920 - 1930 har Skansen inlett ett samarbete med Svenska Barnmorskeförbundet. Med hjälp av volontärer som alla arbetat som barnmorskor kommer gästerna på Skansen att få möta Hilda Andersson, legitimerad barnmorska på väg till nästa förlossning någon gång på 1930-talet.

Höstmarknad som kring år 190014.9.2017 07:00Pressmeddelande

Nu är det dags för den årliga höstmarknaden på Skansen. Sommarängen vid Skånegården fylls av försäljarnas stånd med sylter och marmelader, hantverk och blommor, färg och verktyg, godis och korvar... Drängar prövar sin styrka, porslinet ryker, barnen hoppar i höet, länsman jagar tvivelaktiga figurer och kroppkakorna ryker från de stora grytorna. Allt är som upplagt den 23-24 september för en riktig höstmarknad som vid förra sekelskiftet med andra ord.