Julens stipendiater på Dramaten utsedda

I dag hölls traditionsenlig stipendieutdelning i Dramatens marmorfoajé. Stipendierna och mottagarna var:

Oscar Lindgrens stipendium
Oscar Lindgrens stipendiefond har till syfte att främja den dramatiska konsten i Sverige och är till för dem som arbetar på Dramaten och är under 45 år. Stipendiesumman är 40 000 kronor och tilldelas i år:

Thea Holmberg Kristensen
Filip Alexanderson
Hannes Meidal
Sanna Sundqvist
Anneli Eriksson

Axelson-Johnsson
Helge Ax:son-Johnsons stipendium ges till begåvade skådespelarelever verksamma vid Kungliga Dramatiska Teatern. Stipendiesumman är 2 000 kronor och tilldelas i år:

Emanuelle Davin
Viktor Sköld
Hannes Fohlin

Elmlund-Odelius stipendiefond
Elmlund-Odelius-Svensson stipendium ges till skådespelare som har fyllt 50 år. Stipendiesumman är 30 000 kronor och tilldelas i år:

Thérese Brunnander
Peter Engman
Lena Endre
Bengt CW Carlsson
Kristina Törnqvist

Daniel Sachs Egensinnighetsstipendium
Daniel Sachs Egensinnighetsstipendium ges till en person som inom ramen för Dramatens verksamhet på eget bevåg och med egen okuvlig kraft har experimenterat och utvecklat nya metoder, vägar eller uttryck. Stipendiesumman är 25 000 kronor och tilldelas i år Andreas T Olsson med motiveringen:

”2016 års stipendium går till en person som har givit egensinnigheten ett ansikte. Eller kanske en kropp. På Dramaten. Den här personen har med både seriositet och lekfullhet på nya sätt, men med starka band till historien – både Dramatens egen historia och teaterhistorien – experimenterat och utforskat teatern, teaterkonsten, formen och mötet med publiken. Personen har stått ensam på scen, men också dragit in andra väntade och oväntade, huvudsakligen mycket egensinniga, personer i sin scenkonst. Dessutom har personen en förkärlek för att gestalta egensinniga karaktärer, eller kanske ska vi säga nördar. Och alltid med en glimt i ögat och stor lyhördhet för publiken. Helt enkelt teaterkonst och publiktillgänghet i skön, underhållande och egensinnig förening. Årets stipendium går till Andreas T Olsson.”

Tomtestipendiet
Tomtestipendiet tilldelas en person som utmärkt sig extra utanför sin egen tjänst. Stipendiesumman är 6 000 kronor och tilldelas i år:

Mia Hertler

Christina Bjerkander