Julhandel till trots - fortsatt tufft för modehandeln i december

Julhandeln och den efterföljande mellandagsrean gav inte den skjuts i försäljning som många modehandlare hade hoppats på. Svensk Handels Stilindex för december visar på att läget fortsatt är tufft. Nu väntar historiskt svagare handelsmånader.

Klädhandeln noteras för en marginell ökning på 4,5 procentenheter jämfört med samma månad föregående år, medan skohandeln dyker med -7,4 procentenheter

Butiker och e-handel December 2022-2021 December 2022 - 2019 Ackumulerat 2022-2021 Ackumulerat 2022-2019
Kläder

2,0% 12,1% 3,9%
Skor -7,4% 0,6% 7,3% -15,5%

Kommentarer från Svensk Handel

- Vi tvingas tyvärr konstatera att julhandeln och mellandagsrean inte riktigt gav den effekt många handlare hade hoppats på. Visserligen ser vi hur klädhandeln fick en liten skjuts, men då ska man ha med sig att siffrorna presenteras i löpande priser, givet rådande inflationsläge är det alltså inte mycket till lyft att prata om, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.

- Siffrorna vi idag publicerar bekräftar den bild vi fått av många handlare under december. Visst noterades fler besökare både online och i butik, men inte alls på de nivåer som brukar observeras under handelns viktigaste månad. Det är oroväckande givet de tuffa tider vi befinner oss i, säger Sofia Larsen.

- Vi noterar att regeringen nu agerar. Vi välkomnar skatteanstånden och givetvis att också att frågan om elpriskompensation är högt upp på agendan. Gällande det senare är vi dock tydliga med att besked om när eventuell kompensation kan utbetalas måste ske snarast. Många handlare kan inte vänta mycket längre till, säger Sofia Larsen.

Sofia Larsen, vd Svensk Handel