Julhandeln inget lyft för pressade modehandlare

Svensk Handel har undersökt hur försäljningen hos traditionella butiksaktörer inom kläder och skor, både fysiska butiker och deras e-handel, har utvecklats hittills i årets julhandel. Klädförsäljningen minskade med 28,9 procent och att försäljningen av skor minskade med 41 procent, jämfört med samma period föregående år.

Johan Davidson, chefsekonom Svensk Handel

Mätperioden är den 1 december till och med den 20 december 2020. Siffrorna avser försäljningsutvecklingen i jämförbara fysiska butiker och i löpande priser.

Butiker och e-handel Utveckling 1-20 december 2020
Kläder - 28,9 %
Skor - 41,0 %

Kommentarer från Svensk Handel

– Under julhandelns inledande tre veckor tappade klädhandeln uppemot 30 procent och skohandeln drygt 40 procent jämfört med föregående år. E-handeln kompenserar för en del av tappen, vilket också betyder att läget i de fysiska modebutikerna är än mer illavarslande, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.

– Coronapandemin har inneburit tio nattsvarta månader för kläd- och skohandeln. Vi får konstatera att inte heller julhandeln blir den injektion som många glest befolkade sko- och klädbutiker så väl hade behövt under handelns viktigaste försäljningsperiod, säger Johan Davidson.

– Utökade restriktioner måste följas av verkningsfulla stödåtgärder. Reserverna är tömda och läget är akut för många företag. Nya stöd måste snabbt träda i kraft för att rädda företag och jobb, säger Johan Davidson.

Johan Davidson, chefsekonom Svensk Handel

Tillväxt från bottennotering - men fortsatt kris för modehandeln13.4.2021 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Stilindex från Svensk Handel visar att den totala försäljningen av kläder i fysiska butiker och deras e-handel, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, ökade med 26,8 procent i mars jämfört med samma månad förra året. Skoförsäljningen ökade med 8,8 procent under månaden som gick. Jämfört med mars 2019 backar däremot kläd- och skohandeln med 26 respektive 49 procent.

Pressinbjudan: Ny rapport presenterar norska gränshandelns betydelse – en sektor som går på knäna26.3.2021 10:39:42 CET | Pressinbjudan

Coronapandemi och stängda gränser har hållit gränshandeln i ett järngrepp. För att synliggöra de stora ekonomiska och sociala värden som står på spel släpper Region Värmland, Region Västra Götaland och Svensk Handel rapporten ”Norsk konsumtion i svensk detaljhandel och dess bidrag till svensk ekonomi” vid en digital pressträff onsdag 31 mars, kl 11.15-12:00.