Julinyheter på IKEA

Grafiska former
Grafiska former som skapar ett samtida uttryck: monokroma mönster som kombineras med rött och kontrasteras med mjuk, sandig beige och ljusa träslag.

Londonbaserade designern Hannah Wilcoxs grafiska mönster TAPETMAL Örngott med stiliserade regnbågar och PURPURBRÄCKA Påslakan med djur ger hemmet en glad atmosfär. Mönstren är inspirerade av en liten katt som började komma till hennes dörr när hon bodde i Dublin under lockdown.
- Jag hoppas att den här kollektionen faller alla i smaken. Jag tycker att ett roligt och lite knasigt inköp till hemmet är ett jättebra sätt att få alla på bra humör, säger Hanna Wilcox.
Hannah Wilcox har även designat KLYNNETÅG Påslakan och ODDNY Kuddfodral som passar fint ihop med MOLNSKOG Väggdekoration, tillverkad av palmblad.

POÄNG Fåtölj kommer med ny klädsel Storudden och trotjänaren KLIPPAN Soffa uppdaterar du enkelt med det nya överdraget Grossbol.

Nostalgiska influenser
En nostalgisk känsla ger den mer traditionella looken med gustavianska influenser där rustik charm möter hantverk. Här kombineras drömmiga pasteller och mjuka taktila ytor med romantiska mönster med blommor, ränder och prickar. Bädda vackert med påslakan NÄSSELKLOCKA, TIMJANSMOTT, SOMMARSLÖJA och LAPPDUNÖRT.

Skapa lugn genom att ta med naturen in. GILLSTAD Väggdekoration och VRIGSTAD Spegel är handgjorda av ekologiska fiber i varma, neutrala toner.
TÖRNBÄR Kruka och IGELSTORP Väggdekoration är handgjorda av duktiga vävare i Madurai, India och tillverkade av bananfiber.
SYMFONISK Högtalarlampfot uppdateras enkelt med lampskärm i rotting (bambu).

Snyggare i köket

Laga mat snyggare med FINMAT pannor och kastruller med design av Ilse Crawford. De fyra kokkärlen i koppar och rostfritt stål kombinerar funktionalitet och stil och fungerar på alla hällar - även induktionshäll. Locken i rostfritt stål gör att värmen reflekteras ner i kärlet och ger därmed snabbare uppkok.

Säljstart: Juli 2022 i alla svenska IKEA varuhus och på IKEA.se

Ladda ner högupplösta bilder!Bildbanken

Kalendarium:

Säljstart:  Nyhet:  Pressinformation: Pressbilder:
6 Maj 2022 KÅSEBERGA kollektion Pressmeddelande Bildbank
April 2022 IKEA doftljus sortiment Pressmeddelande Bildbank
April 2022 VAPPEBY Sortiment Pressmeddelande Bildbank

Idag öppnar IKEA sitt nya varuhus i Gallerian mitt i Stockholm30.6.2022 14:25:08 CEST | Pressmeddelande

Idag, torsdagen den 30 juni, tar IKEA nästa steg i sin jättesatsning på Stockholm genom att öppna ett drygt 8 000 kvadratmeter stort cityvaruhus som sträcker sig över totalt fyra våningsplan i köpcentret Gallerian. Tack vare satsningen kommer IKEA närmare stockholmarna och blir ett självklart besöksmål i de centrala delarna av Stockholm – inte minst via ett helt nytt matkoncept med frukost, lunch och till och med after work.

IKEA påbörjar kampanj för att samla in 200 miljoner kronor till flyktingar - bjuder in till gratis konsert med Tove Styrke, Jose Gonzales och Sabina Ddumba på World Refugee Day15.6.2022 11:08:20 CEST | Pressmeddelande

World Refugee Day, måndagen den 20 juni, blir startskottet för IKEAs globala insamlingskampanj Together For All Refugees, som sätter fokus på flyktingars situation och har som mål att samla in 200 miljoner kronor till UNHCR. Som ett led i kampanjen bjuder IKEA även in till en gratis välgörenhetskonsert med José Gonzales, Sabina Ddumba och Tove Styrke på H22 City Expo i Helsingborg.

VÅRDANDE och KRÖSAMOS – två kollektioner från IKEA15.6.2022 09:00:15 CEST | Pressmeddelande

Lite tid och rum Kollektionen VÅRDANDE är designad för avkoppling. Med fokus på det enkla, naturliga och speciella är varje sak lätt och enkel att ta med. Väskor och korgar med handtag och smarta förvaringslösningar. Textiler som är lätta och mjuka picknick-lösningar. Kollektionen är gjord i samarbete med fem sociala företag i Asien med inspiration från asiatiska traditioner – för alla som söker mindfulness, meditation eller bara en stunds paus. Ta tillvara säsongen – och dela den med dina nära och kära KRÖSAMOS Kollektion består av köksredskap, servis och andra attiraljer som gör det enkelt att förbereda, servera, ge bort och dela sommarens och höstens smaker. ”Produkternas enkla former och mönster är inspirerade av asiatisk matlagning och höstens dämpade färger.” Henrik & Ida Preutz, Designers Säljstart: VÅRDANDE den 29:e juli och KRÖSAMOS den 26:e augusti på alla svenska IKEA varuhus och på IKEA.se Ladda ner VÅRDANDE högupplösta bilder: Bildbanken Ladda ner KRÖSAMOS högupplösta bild

IKEA visar bord för musikproduktion, fåtölj och skivspelare från den kommande kollektionen OBEGRÄNSAD i samarbete med Swedish House Mafia9.6.2022 13:00:33 CEST | Pressmeddelande

Tillsammans har IKEA och artisterna Swedish House Mafia utforskat musik och kreativitet hemma för att göra vardagen enklare för de som producerar, framför, spelar eller bara älskar musik. Idag, på IKEA Festival under designveckan i Milano 2022, visade IKEA ytterligare tre produkter från den kommande kollektionen OBEGRÄNSAD: ett bord för musikproduktion, en fåtölj och en skivspelare. Kollektionen lanseras till hösten.