Julklappen som glädjer fler än en

KLAPPAR SOM GLÄDER FLER ÄN EN. Med hjälp av kritorna kan barn som lever på flykt bearbeta minnen, drömma och göra framtidsplaner.

Äntligen är vår nya julshop här! I den kan du handla julklappar som ger glädje till fler än en. Gåvorna är tätt knutna till vårt arbete för en hållbar värld utan fattigdom och förtryck, och gör skillnad för dem som behöver dem allra mest. Vi kallar det för ”plus en effekten”.

– Jag älskar själv att ge bort julklappar! Samtidigt vill jag att julklappen ska vara meningsfull. Men ibland är det hopplöst svårt att hitta något bra till mormor eller som sista-minuten-julklapp när man ska gå bort. Nu har vi lyckats kombinera så att man kan ge bort en gåva som både är personlig för den som får den samtidigt som den gör skillnad för en medmänniska i en annan del av världen, säger Magdalena E Ackeberg, marknadsföringsansvarig på Diakonia.

Kritor till flyktingbarn eller cykellektioner till flickor
Alla har saker i livet de brinner lite extra för. Kanske vurmar din partner för kreativitet eller frihetskänslan som väcks när en rör på sig? Då kan du skänka hen ett gåvobevis som går till kritor åt barn i flyktingläger i Libanon, eller till cykellektioner till fem flickor i Bangladesh. De är båda exempel på gåvor i Diakonias nya julshop.

"Plus en effekten"
Cykellektioner tänker du. Vad har det med hållbar utveckling att göra? Eller kritor… Hur hänger det ihop med kampen mot fattigdom och förtryck? Jo, genom att köpa cykellektioner ger du fem flickor i Bangladesh chansen att lära sig cykla. En flicka som cyklar tar sig fram på egen hand och får på så sätt större möjligheter att gå i skolan, samtidigt som risken för att hon ska bli bortgift i barnäktenskap minskar. Så att lära sig cykla handlar om mer än friheten att susa fram på sadeln, det handlar också om möjligheten att få ett större inflytande över sitt liv.

Och när du ger bort ett gåvobevis med kritpaket, då ger du barn som upplevt krig och konflikt en chans att uttrycka sig utan ord. I flyktinglägren i Libanon finns barn som flytt kriget i Syrien och som nu lever i tuffa och oroliga miljöer. Med hjälp av kritorna kan de bearbeta minnen, drömma och göra framtidsplaner.

Klappar som glädjer fler
Alla kan inte ge till alla, men alla kan ge en julklapp som glädjer fler än en. I vår nya julshop finns en rad olika gåvor som omfattar allt ifrån hygienkit till en hacka och spade. För varje produkt du köper får du ett fint digitalt gåvobevis att ge bort. Gåvobevis som ger människor en bättre vardag. Vi kallar det för ”plus en effekten”.

För mer information, vänligen kontakta:
Magdalena E Ackeberg, marknadsföringsansvarig
telefon 08-453 69 09 e-post magdalena.ackeberg@diakonia.se

Julklapp - hacka och spade
Julklapp - cykellektion
Julklapp - hygienkit
Gåvobevis julshop

Abonnera på våra pressmeddelanden.

​Ny rapport: Livsmedelsjättar måste ta ökat ansvar för vattenbrist i Ica-dalen i Peru13.11.2018 06:20Pressmeddelande

Ska vi exportera Nya Karolinska-modellen till fattiga länder?11.10.2018 09:01Pressmeddelande

Inför Världsbankens årsmöte i Bali släpper Diakonia tillsammans med andra organisationer en rapport som visar på riskerna med Offentlig Privat Samverkan. Rapporten granskar tio OPS-projekt världen över som alla bygger på samma finansieringsmodell som Nya Karolinska i Solna. Exemplen visar på allvarliga brister och på hur den offentliga sektorn i samtliga fall fått axla höga kostnader när projekten gått snett. Rapporten uppmanar givarländer och institutioner, däribland Världsbanken, att sluta främja modellen som en universallösning för finansiering av vård, skola och infrastruktur i utvecklingsländer. Nya Karolinska (NKS) i Solna är ett exempel på Offentlig Privat Samverkan (OPS), eller Public Private Partnership (PPP) som det heter på engelska. OPS-projekt lyfts fram av regeringar i givarländer och institutioner som Världsbanken som en finansieringsmodell för allt från infrastruktur till sjukvård och utbildning i utvecklingsländer, för att nå målen i Agenda 2030. OPS är en del av Värld