Julkul på Skansen

29.11.2016 07:00 | Stiftelsen Skansen

Julen är barnens högtid och på Skansen får de raska över isen, göra smällkarameller och lyssna till sägner och sagor. Det blir julbak i Väla skola och i Järnhandlarens hus, och den 8 januari dansas julen ut på Bollnästorget.

Julpyssel i Skogens hus. Christmas decoratons workshop. Foto: Maria Johansson.

Dans kring granen
Ingen jul utan lek och dans kring granen! När Julorkestern spelar upp tar man varandra i hand‚ och hänger med i svängarna med frejdiga jullekar i flygande fläng.
Ayla Kabaca, känd från bl a Bolibompa och Barnens allsång,  sjunger och leder dansen den 3–4 och 17–18 december.Helgerna 26–27 november och 10–11 december håller Ulrika Larsson i programmet..

Julbak
I Väla skola bakas pepparkakor hemma hos lärarfamiljen i den vedeldade spisen 6 – 11 december. Julbaket fortsätter i Järnhandlarens kök 13–18 december. Där blir det bak som på 30-talet, med pepparkakor, struvor, klenäter och spritsar.

Res i tiden till julbord förr
Jul firades på många olika sätt förr. Delsbogården var en välbärgad gård i Hälsingland där julen firades med skådebröd‚ vackert format smör och kalvstek. Istället för tallrikar hade man tunnbröd till varje gäst. Barnen fick leka i halmen och kanske kom någon och klappade på dörren. In flög då en julklapp…
Oktorpsgården från Halland samlades alla på julafton runt ett rikligt försett julbord. Här åt man skinka och gröt gjord på det exklusiva riskornet. I Statarlängan från Sörmland bodde den fattiga familjen som arbetade på den stora gården. Här är julen enkel men julstämningen finns ändå. Istället för skinka, som är den finaste delen på den slaktade grisen, åt man fläskbog. Skinkan sålde man på torget i stan.
Väla skola bodde en lärarfamilj och de la ner mycket möda på att klä den fina julgranen med smällkarameller och vackra dekorationer.
Järnhandlarbostadenfrån 1930-talet och adventsstjärnan var en nykomling i de svenska fönstren. Den importerades från Tyskland och blev snabbt mycket populär där den lyste upp i decembermörkret. I Boktryckarbostaden från 1840-talet fanns en modernitet - julgranen. Traditionen med att pynta en gran till jul kommer ursprungligen från Tyskland och blev vanlig i Sverige vid den här tiden.

Julpyssel
Julen är en tid då både stora och små vill pyssla. I Skogens hus finns julverkstaden där pysselledare hjälper till med pysslet. Här kan man använda både mjuka och hårda material, göra halmslöjd, gammaldags glanspappershjärtan, marknadskarameller och strutar. I anslutning till pysslet får man även pröva på att stöpa ljus på traditionellt vis tillsammans med erfarna ljusstöpare.
På vardagar är det främst bokade skolklasser som kommer till julverkstaden. Deras arbete leds av pysselinstruktörerna. Övriga Skansengäster på vardagar är välkomna att pyssla i mån av plats. På helgerna är julverkstaden öppen för alla. Kostnaden i julverkstaden är  30:- per pyssel.

Julavslutning 8 januari
Julen varar hela december och över nyår men den 8 januari tar den slut på Skansen. Då dansas julen ut under ledning av Ayla Kabaca & Julorkestern samt lekledare ur Skansens folkdanslag. Då kan man också slå till med ponnyridning eller ta en åktur med häst och vagn. På Bollnästorget står fyrfaten redo för korvgrillning. Korv, paj, glögg och annat går att köpa på Marknadsgatan, där Krogen och Våffelbruket håller öppet. Även försäljning av korv på pinne för egen korvgrillning.

Julpyssel i Skogens hus. Christmas decoratons workshop. Foto: Maria Johansson.
Ljusstöpning i Skogens hus. Making candles in the Forestry centre. Foto: Maria Johansson.
Kerstin tomtenissa. A Christmas girl. Foto: Marie Andersson.

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.