Julle United Dansförening – Årets Förening

Enkelt att säga, men också något som ska genomförs. I Julle United har barn– och ungdomar fått vara med och forma föreningen och verksamheten.
Emelie Holmberg från Julle United tar emot priset Årets Idrottsförening under Eldsjälsgalan den 19 april 2021 i Stockholm. Prisutdelare Malin Träff och Björn Eriksson. Programledare Clara Henry. Foto: Maxim Thoré / BIldbyrån

Årets Förening är ett samarbete mellan Årets Eldsjäl/ideella Folkspel och Riksidrottsförbundet och där kriteriet för 2001 har varit att den nominerade föreningen aktivt arbetar med demokrati och delaktighet, utifrån att FN:s barnkonvention blivit lag i Sverige.

I Julle United Dansförening är medvetenheten stor om att föreningen inte skulle existera utan barn och ungdomar och att deras påverkan därmed är en självklarhet.

– Jag vet att de andra i föreningen jublar därhemma. Nu ska vi med de pengar vi fått se vilka av barnens önskningar vi kan uppfylla. En helt enorm upplevelse. Det känns overkligt att vinna pris som Årets Förening, en bekräftelse på att vi jobbar rätt, säger Emelie Holmberg, verksamhetschef i föreningen.

Av Björn Eriksson, Riksidrottsförbundet ordförande och Malin Träff, barn– och ungdomsansvarig på Riksidrottsförbundet, fick Julle United Dansförening – utöver äran – i samband med Eldsjälsgalan på Vasateatern i Stockholm, ta emot 15 000 kronor för sin finalplats samt 50 000 för totalvinsten, att använda i ett enskilt projekt.

Vinnaren i kategorin Idrottsförening har utsetts av en jury bestående av representanter från Riksidrottsförbundet och Folkspel.

Motivering:

”Här är de aktiva systematiskt representerade i styrelse och kommittéer för att samlat framföra sina åsikter och tankar om verksamheten. De aktiva är delaktiga i att skapa och påverka den värdegrund de förväntas leva efter. Med detta som en viktig grundstruktur i föreningen vittnar de aktiva om att de känner sig betydelsefulla och lyssnade på, de känner att de kan påverka sin verksamhet och är motiverade till att också göra det.

Med motiveringen att det på en organisatorisk nivå i föreningen ges möjlighet för barn och ungdomar att göra sin röst hörd, uttrycka sin vilja samt vara delaktiga i utformandet av verksamheten i sin idrottsförening.”

Kontakt:

Emelie Holmberg, verksamhetschef Julle United.

Mobil: 0732-068667

Mail: emelie.holmberg87@gmail.com

Här finns mer material (text och rörligt) om Julle United: https://www.folkspel.se/aretseldsjal/finalister-idrottsforening/finalist-4/

Bifogat: Bilder för fri publicering

Övriga finalister i kategori Årets Förening, vilka erhöll 15 000 kronor till sin förening:

Höllviken Boxningsklubb, Höllviken.

Västerhaninge IK, Stockholm.

Alvik Basket, Stockholm.

Folkspel är en ideell organisation som har 72 riksorganisationer/medlemmar i Sverige. Folkspel erbjuder svenskt föreningsliv att sälja lotter och på så vis tjäna pengar till sin verksamhet. Sedan starten 1991 har Folkspel genererat 17 miljarder kronor till svenskt föreningsliv, bland annat genom att föreningarna sålt Bingolotter och Sverigelotter.

Folkspel har 104 anställda och huvudkontoret ligger i Göteborg.

www.folkspel.se.

Emelie Holmberg från Julle United.Foto:Maxim Thoré / BIldbyrån