Julpyssel för hela familjen med pepparkakor från Göteborgs Kex

9.12.2015 08:00 | Orkla Confectionery & Snacks Sverige AB

Pepparkakor hör julen till och ett måste till glöggfikat. Låt fantasin flöda och bjud in nära och kära på en fikastund med snögubbar, tomtar och gullig renar på serveringsfatet.

Stockholm, 9 december 2015: Redan 1888 gräddade Göteborgs Kex sina första plåtar med julkryddade pepparkakor och fyllde bageriet med en doft av kanel, nejlika, kardemumma och ingefära. Bageriet har sedan dess försett Sverige med julstämning. Lys upp adventsmörkret och samla familjen till enkla pyssel som även de små kan klara av. Dekorera dina pepparkakor som tomtegubbar eller varför inte skapa en smält snögubbe på en Ballerina pepparkaka. Inspireras av härliga bilder inför advent.

Maria Culha, marknadskoordinatör på Orkla Confectionery & Snacks Sverige, har dekorerat dessa fina pepparkakor och snögubbar.

Tomtegubbar och renar

Pepparkakshjärtan och Pepparkaksfigurer från Göteborgs Kex

Kristyr, röd och vit

Vita chokladknappar

Mjölkchoklad

Gör så här:

Doppa spetsen på pepparkakshjärtat eller pepparkaksgubben i röd kristyr och låt torka lite. Använd vit kristyr för att göra kanten och tofsen på tomteluvan, samt mustaschen på tomten. Använd vi kristyr för att göra öron och horn på renen. Klicka två små klickar med kristyr och fäst vita chokladknappar som ögon. Smält mjölkchoklad och droppa en droppe i vardera öga som pupill.

Smältande snögubbar

1 pkt Ballerina Pepparkak

Minimarshmallows

Vit Candy Melts eller vitchoklad

Kristyr (röd, grön och orange)

Svart penna med ätbar färg alt mörk choklad

Gör så här:

Smält candy melts/vitchoklad. Bred ut lite av chokladen på varje kaka. Fäst ett minimarshmallow på varje kaka och ställ i kylen för att chokladen ska stelna. Dekorera snögubben med hjälp av kristyren (halsduk, knappar och näsa). Måla dit ögon, mun och armar med en svart penna med ätbar färg.

Snögubbe

1 pkt Ballerina Pepparkaka

Vitchoklad

Non-Stop