Julrush hos Ving: 9 av 10 julresor är sålda inför storhelgerna

När julhelgerna nu närmar sig är det många som har bokat en jul- och nyårsresa, och i förra veckan, när snön föll över stora delar av landet, såldes 30 procent fler vinter- och sommarresor jämfört med samma vecka i fjol. Men fortsatt finns lite resor kvar för den som vill fira julen utomlands, främst till Kanarieöarna och Thailand. Det lär också ligga en del resepaket under granen i år.

Många vill till Gran Canaria i jul. Foto: Mats Högberg

– Vi ser just nu en hög efterfrågan på både innevarande vinter och även till nästa sommar. Under förra veckan sålde vi betydligt fler resor jämfört med samma vecka i fjol. Till julhelgerna är det Kanarieöarna och långväga resmål både österut och västerut som flest bokat, och nytt för i år är att samtliga flygresor klimatkompenseras vilket även busstransfer och boende på våra egna hotell gör, säger Fredrik Henriksson, kommunikationschef Ving.

För den som vill resa bort över jul finns det fortsatt möjlighet att komma iväg till de största resmålen Gran Canaria, Teneriffa och Thailand, men det finns även lite platser kvar till Kap Verde och Gambia. Till Karibiska resmål som Aruba, Jamaica och Mexiko finns det endast ströplatser. För den som vill komma iväg är ett tips att vara flexibel med avresedagar och avreseflygplatser.

Topp 5: Hit reser flest över jul- och nyår med Ving (avreseperiod 20/12, 2019-1/1 2020)

1. Gran Canaria
  2. Teneriffa
  3. Thailand
  4. Kap Verde
  5. Gambia

Ving säljer även paketresor med reguljärflyg och i jul är det resmål i Indiska Oceanen som lockar med Maldiverna och Mauritius i topp. Även storstäder som London och Paris är populära samt mer prisvärda städer som Prag och Budapest.

Vädereffekt i bokningarna för vintern och nästa sommar

Att vädret påverkar bokningarna är känt sedan länge. Är det kallt och regnigt under en period är det många som bokar resor till värmen. Det märktes inte minst förra veckan när snö och kylan kom in över landet. Då blev det en riktig snö-effekt i bokningarna som ökade med 30 procent jämfört med samma vecka 2018.

Många vill till Gran Canaria i jul. Foto: Mats Högberg

Ving är Sveriges ledande researrangör med resor till knappt 400 resmål i cirka 60 länder. Ving arrangerar charterresor, flexibla paketresor med reguljärflyg och säljer även enskilda flygbiljetter och hotellövernattningar till den som vill resa på egen hand. Resorna säljs via internet, telefon och i utvalda resebyråer över hela landet.

Ving ingår tillsammans med Globetrotter i Ving AB och har cirka 700 000 resenärer årligen.

Ving lyfter igen – sommarprogrammet 2020 är här!26.6.2020 10:20:54 CESTPressmeddelande

Från den 25 juli kan soltörstande svenskar åter igen resa till Medelhavet med Ving. Sedan reseavrådan släpptes har företaget jobbat intensivt med att få flyg och hotell redo för ”take off”. Parallellt har ett arbete gjorts med utökade säkerhetsrutiner för tryggt resande under pandemin samt generösare villkor vid nybokningar. Semesterpaket med reguljärflyg är möjligt från och med den 1 juli.

Ving och Nordic Choice lanserar semester med Lollo & Bernie i Sverige i sommar20.5.2020 07:30:00 CESTPressmeddelande

I väntan på att barnfamiljer ska kunna resa utomlands till Vings populära familjehotell Sunwing Family Resorts så får de populära maskotarna Lollo & Bernie komma till Sverige istället. Nu lanserar Ving i samarbete med Nordic Choice en ny satsning där Lollo & Bernie kommer att finnas på tre utvalda hotell i Stockholm, Göteborg och Malmö i sommar. På plats erbjuds efterlängtade aktiviteter för de allra minsta med barnklubb och Teen Lounge för de lite äldre barnen.

Vings samtliga gäster hemma i kväll – 23 500 nordiska gäster hemtagna inom drygt en vecka25.3.2020 13:38:56 CETPressmeddelande

Ikväll den 25 mars cirka kl 21.00 landar Vings sista svenska charterresenärer, som befann sig utomlands i samband med UD:s reseavrådan, från Thailand på Arlanda Airport, Stockholm. I och med det avslutas den mest omfattande hemtagningsoperationen som Ving har hanterat där drygt 23 500 resenärer i Norden har tagits hem från 55 olika länder i alla världsdelar, undantaget Antarktis. Allt detta inom loppet av lite drygt en vecka.