Julrush hos Ving: 9 av 10 julresor är sålda inför storhelgerna

När julhelgerna nu närmar sig är det många som har bokat en jul- och nyårsresa, och i förra veckan, när snön föll över stora delar av landet, såldes 30 procent fler vinter- och sommarresor jämfört med samma vecka i fjol. Men fortsatt finns lite resor kvar för den som vill fira julen utomlands, främst till Kanarieöarna och Thailand. Det lär också ligga en del resepaket under granen i år.

Många vill till Gran Canaria i jul. Foto: Mats Högberg

– Vi ser just nu en hög efterfrågan på både innevarande vinter och även till nästa sommar. Under förra veckan sålde vi betydligt fler resor jämfört med samma vecka i fjol. Till julhelgerna är det Kanarieöarna och långväga resmål både österut och västerut som flest bokat, och nytt för i år är att samtliga flygresor klimatkompenseras vilket även busstransfer och boende på våra egna hotell gör, säger Fredrik Henriksson, kommunikationschef Ving.

För den som vill resa bort över jul finns det fortsatt möjlighet att komma iväg till de största resmålen Gran Canaria, Teneriffa och Thailand, men det finns även lite platser kvar till Kap Verde och Gambia. Till Karibiska resmål som Aruba, Jamaica och Mexiko finns det endast ströplatser. För den som vill komma iväg är ett tips att vara flexibel med avresedagar och avreseflygplatser.

Topp 5: Hit reser flest över jul- och nyår med Ving (avreseperiod 20/12, 2019-1/1 2020)

1. Gran Canaria
  2. Teneriffa
  3. Thailand
  4. Kap Verde
  5. Gambia

Ving säljer även paketresor med reguljärflyg och i jul är det resmål i Indiska Oceanen som lockar med Maldiverna och Mauritius i topp. Även storstäder som London och Paris är populära samt mer prisvärda städer som Prag och Budapest.

Vädereffekt i bokningarna för vintern och nästa sommar

Att vädret påverkar bokningarna är känt sedan länge. Är det kallt och regnigt under en period är det många som bokar resor till värmen. Det märktes inte minst förra veckan när snö och kylan kom in över landet. Då blev det en riktig snö-effekt i bokningarna som ökade med 30 procent jämfört med samma vecka 2018.

Många vill till Gran Canaria i jul. Foto: Mats Högberg

Ving är Sveriges ledande researrangör med resor till knappt 400 resmål i cirka 60 länder. Ving arrangerar charterresor, flexibla paketresor med reguljärflyg och säljer även enskilda flygbiljetter och hotellövernattningar till den som vill resa på egen hand. Resorna säljs via internet, telefon och i utvalda resebyråer över hela landet.

Ving ingår tillsammans med Globetrotter i Ving AB och har cirka 700 000 resenärer årligen.

Ving lanserar kombinationsresor med tåg, hotell och flyg i Europa19.12.2019 10:08:41 CETPressmeddelande

Under 2019 har Ving lanserat två gruppresor med tåg och vandring, och nu utökas erbjudandet ytterligare genom ett samarbete med partnern Trainplanet. Nu lanserar Ving, som enda svensk researrangör, möjligheten att på egen hand flyga in till en stad och sedan resa genom landet med tåg med ett tågpass, ett sk ”One country pass” samt bo på utvalda hotell för att därefter flyga hem från en annan stad. Alla flygresor är som alltid med Ving klimatkompenserade.

Ving släpper upp nästa vinters resor17.12.2019 12:29:32 CETPressmeddelande

Med start idag, tisdagen den 17 december, släpps nästa vinters mest eftertraktade resor upp till försäljning hos Ving. Fler hotell och resmål kommer sedan succesivt. Till vintern 2020/2021 kommer Ving att erbjuda resor från 10 lokalflygplatser runtom i landet samt från Stockholm, Göteborg, Malmö och Köpenhamn. Trenden pekar på att svenskarna i allt högre utsträckning väljer resmål på närmare håll nästa vinter och den klassiska chartern sticker alltmer ut som det mest hållbara alternativet när man reser på solsemester under vintern.