Julstaden bjuder på välkända artister

Petra Marklund, The Tallest Man on Earth, Augustifamiljen och Andreas Weise är några av de stjärnor som just nu är aktuella med digitala spelningar i decembermörkret. När kulturella höjdpunkter är en bristvara satsar Julstaden i Göteborg, i samverkan med bland andra GP och Vega bryggeri, på att sprida glädje genom musikupplevelser.
Från Love Antells konsert som livesändes från Vega bryggeri den 11 december. Foto: Vega Bryggeri.

I en verklighet där många artister fått ställa in konserter och där många svenskar sörjer att utbudet av kultur är sämre än på länge är det viktigare än någonsin att försöka sprida hopp och glädje. Därför har Göteborg i år satsat på musikaliska upplevelser i olika former – julpaddan med körsång, skönsång från häst och vagn och ett flertal konserter på olika platser i och utanför staden.

– Ett stort antal konserter har fått ställas in och därför känns det så fint att kunna erbjuda konserter med stjärnor som bland annat Petra Marklund och Andreas Weise. På det här sättet hjälper vi ju såväl artister som åskådarna till en hjärtligare jul, säger Jennie Heidenfors, projektchef på Göteborg & Co.

De här musikupplevelserna återstår i december:

Julkonsert på Storan

Den 16:e december kl 19:00 kan den som vill lyssna på stjärnor som Petra Marklund, The Tallest Man on Earth och Augustifamiljen direkt från Storan. Konserten streamas på gp.se så att alla på ett säkert sätt kan ta del av den här konserten.

Läs mer och hitta länk till spelningen: https://www.goteborg.com/julkonsert-fran-storan/

Vita Bergen på Vega bryggeri

Den 17:e december kl 20:00 bjuder Vita Bergen på en riktigt spännande musikupplevelse. Med långt över 100 spelningar på den europeiska indiescenen, toppade albumlistor, globala samarbeten med Google och Apple, P3-guld-nominering och internationella storfestivaler i ryggen är nu Vita Bergen redo att underhålla även för Julstadens publik.

Läs mer och hitta länk till spelningen här: https://www.goteborg.com/livekonsert-med-vita-bergen/

Konsert med Viruspojkarna

Den 18:e december kl 19:00 bjuder Viruspojkarna in till en streamad konsert från Storan. Musikerna Henrik Wallgren, Stefan Sporsén och Per Umaerus spelar versioner av gamla och helt nya låtar som kommenterar det aktuella läget. Själva kallar de sig fältartister i ett krig mot en osynlig fiende.

Läs mer och hitta länk till spelningen här: https://www.goteborg.com/konsert-med-viruspojkarna/

Andreas Weise live från Vega Bryggeri

Dan före dopparedan, den 23:e december, ökar julstämningen ytterligare när Andreas Weise intar scenen på Vega Bryggeri. Mellan klockan 18 och 20 kan man avnjuta såväl Andreas välkända låtar som hans senaste singel ”My Love Runs Deep”.

Läs mer och hitta länk till spelningen här: https://www.goteborg.com/andreas-weise-live-fran-vega-bryggeri/

För en översikt över utbudet, läs mer här: https://www.goteborg.com/julstaden/julstadens-julklappar/

Julstaden Göteborg 2020

Pågår den första advent, 29 november till den 10 januari och har i år självklart fokus på coronasäkrade upplevelser.

Består av ljuskonstpromenad, körsång från Paddan-båtarna, nästan dagliga upplevelsejulklappar, pop-up butik från Stadsmissionen, belysta broar, fastigheter och träd samt flera andra initiativ.

Arrangeras av Göteborg & Co, en del av Göteborgs stad tillsammans med en rad aktörer.

Läs mer om Julstaden: https://www.goteborg.com/julstaden/

Charlott HolmåkerPR Manager

Presskontakt och pressansvarig på Göteborg & Co. Ansvar för destinations-PR i Sverige, Danmark och Norge. Presskontakt för Göteborgs 400-årsjubileum, Göteborgs Kulturkalas och Internationella Vetenskapsfestivalen Göteborg.

Tel:+46 (0)72 856 65 11charlott.holmaker@goteborg.com