Julstämning i staden

I jul är det öppet i många verkstäder och hos hantverkarna i stadskvarteren. Flera har öppet alla dagar, och några får man passa på att besöka på julmarknadshelgerna.

Krukmakaren i juletid. The Pottery at Christmas time. Foto: Maria Johansson/Skansen

Julen på Skansen handlar om traditioner, julstämning, vad man åt, hur man firade, vad man fick i present - och i många av de öppna verkstäderna tillverkas julklappar som var lika uppskattade för hundra år sedan som idag. De här miljöerna har öppet i veckorna måndag - fredag kl 11.00 - 16.00: Krukmakeriet,. Stockholms glasbruk, Järnhandeln, Bageriet (stängt måndag), Kryddboden, Kafé Petissan, Krogen Stora Gungan, Snickerifabriken, Mekaniska verkstaden, Boktryckarbostaden och Järnhandlarbostaden.

Nu återstår två julmarknadshelger, 9-10 december och 16-17 december. Då har de här miljöerna öppet kl 10.00 - 16.00: Apoteket, Koppar-, bleck- och plåtslageriet, Tapetserarverkstaden, Guld- och silververkstaden med silverpressen, Skomakeriet, Boktryckeriet, Bokbinderiet, Sadelmakeriet, Gravörverkstaden och Konsumbutiken.

Ute på landsbygden hittar man Bagarstugan som har öppet alla dagar i jul, vardagar 11.00-15.00 och helger 11.00 - 16.00. Här bakas tunnbröd efter alla konstens regler. En annan julspecialitet som man inte ska missa är de rykande heta kolbullarna som serveras på julmarknadsdagarna.
Läs mer om vad som händer under julen på Skansens hemsida.

Guldsmedsverkstade. Gold smiths workshop. Foto: Anna Yu/Skansen
Kakbak i järnhandlarens kök.
Jul i Järnhandlarbostaden. Foto: Marie Andersson/Skansen
Bak pågår i Bagarstugan.