Julstämning, julkaffe och historiska julbord

Från 24 november till 6 januari firas julen i hus och gårdar där de historiska julborden står dukade och granarna klädda. I en del hus pågår julbak och i alla berättas om hur julen firades, i staden och ute i landet, under olika tidsepoker.

Kakbak i järnhandlarbostadens kök. Foto: Marie Andersson/Skansen

Jul har firats på många olika sätt under olika tidsperioder och i olika landsändar, men gemensamt är att man passar på att äta sig mätt, umgås och ha trevligt. Andra tider på året är mathållningen enklare men till jul bullar man upp så mycket huset förmår, plockar fram finaste tallrikarna och gör rent i stugan. I en gård som Delsbo skurade man trägolvet och strödde ut halm och granris, i 1930-talets järnhandlarbostad drar man fram den elektriska dammsugaren. Jul i hus och gårdar pågår 24 november till 6 januari.

Älvrosgården 1830-tal
Julstänger pryder Härjedalsgården och här väntar man på julbocken. Älvrosgården är öppen på helgdagar.

Boktryckarbostaden 1840-tal
Med julgran på bordet firar det unga borgarparet annandagsfest med vänner och bekanta.

Delsbogården 1850-tal
Kliv in i ett julfirande som i Hälsingland. Här firades julen med överdåd - smörfat och brödhögar, ostar och annat gott. Delsbogården är även öppen julafton.

Oktorpsgården 1870-tal
Julaftonskväll i Halland och familjen Lundqvist ska strax slå sig ner vid det dukade bordet.

Posthuset 1910-tal
I salen är familjens kaffebord uppdukat och granen är klädd med papperspynt och röda äpplen. Inne på Poststationen är postsäckarna fyllda med paket.

Väla skola 1900-tal
Lärarfamiljen håller julgransplundring för byns alla barn. Pepparkaksbak pågår i köket 10-14 december. Stängt 25 december.

Statarlängan 1920-tal
Hos den fattiga statarfamiljen är julen enklare, men ändå lika efterlängtad.

Järnhandlarbostaden 1930-tal
Järnhandlarfamiljen julstökar, städar, pyntar och firar. Julbak pågår i köket 18-23 december. Järnhandlarbostaden är även öppen julafton.

Kakbak i järnhandlarbostadens kök. Foto: Marie Andersson/Skansen
Posthusets julgran. Foto: Maria Johansson/Skansen
Lutfisk och vitsås i Statarlängan. Foto: Maria Johansson/Skansen
Jul i Järnhandlarbostaden. Foto: Marie Andersson/Skansen
Julbord i Delsbogården. Christmas dinner in the Delsbo farmstead. Foto: Marie Andersson/Skansen
Julmiddag i Boktryckarbostaden. Foto: Maria Johansson/Skansen

Årets vårtalare är Göran Rosenberg15.4.2019 07:00:00 CESTPressmeddelande

Årets vårtalare på Skansen är en prisbelönt journalist och författare, mitt i arbetet med en ny bok. En röst i samhällsdebatten som lyfter frågor "om samhällets skörhet, men också samhällets konstfullhet – frågor som leder tillbaka till hans egen historia, som barn till två av förintelsens överlevare" för att citera en intervju inför hans 70-årsdag 2018. Vad hans tal kommer att handla om är en väl förborgad hemlighet fram till kl 20.45 på Valborgsafton på Skansen.

Holger Blom’s sea lion terrace becomes the Baltic Sea Science Center22.3.2019 14:10:01 CETPressmeddelande

How should Skansen use the former sea lion terrace that has stood unused for many years? The location between Skansen Aquarium, the Galejan Fairground and the former Elephant House was too central to be left empty. Head of the Zoological Department Tomas Frisk and CEO of Skansen John Brattmyhr put their heads together. They contacted Stockholm University and the Swedish University of Agricultural Sciences, and together they began thinking about a knowledge centre for the Baltic Sea and the environment – a place for learning. Architect Katarina Wahlström from KAWA and landscape architects Topia were commissioned to produce an initial sketch for the area.

Kunskapsrådet kvalitetssäkrar Baltic Sea Science Center19.3.2019 07:00:00 CETPressmeddelande

Östersjön på Skansen – Baltic Sea Science Center – är ett kunskapscenter som lyfter samspelet mellan Östersjön och människan. I anläggningen ligger fokus på de miljöutmaningar som finns i form av övergödning, icke hållbart fiske och miljögifter. Verksamheten utformas i samråd med forskare från Stockholms universitet och Sveriges Lantbruksuniversitet i ett kunskapsråd och det samarbetet kommer att fortsätta långt efter att huset öppnar 12 april.