Julstämning, julkaffe och historiska julbord

Från 24 november till 6 januari firas julen i hus och gårdar där de historiska julborden står dukade och granarna klädda. I en del hus pågår julbak och i alla berättas om hur julen firades, i staden och ute i landet, under olika tidsepoker.

Kakbak i järnhandlarbostadens kök. Foto: Marie Andersson/Skansen

Jul har firats på många olika sätt under olika tidsperioder och i olika landsändar, men gemensamt är att man passar på att äta sig mätt, umgås och ha trevligt. Andra tider på året är mathållningen enklare men till jul bullar man upp så mycket huset förmår, plockar fram finaste tallrikarna och gör rent i stugan. I en gård som Delsbo skurade man trägolvet och strödde ut halm och granris, i 1930-talets järnhandlarbostad drar man fram den elektriska dammsugaren. Jul i hus och gårdar pågår 24 november till 6 januari.

Älvrosgården 1830-tal
Julstänger pryder Härjedalsgården och här väntar man på julbocken. Älvrosgården är öppen på helgdagar.

Boktryckarbostaden 1840-tal
Med julgran på bordet firar det unga borgarparet annandagsfest med vänner och bekanta.

Delsbogården 1850-tal
Kliv in i ett julfirande som i Hälsingland. Här firades julen med överdåd - smörfat och brödhögar, ostar och annat gott. Delsbogården är även öppen julafton.

Oktorpsgården 1870-tal
Julaftonskväll i Halland och familjen Lundqvist ska strax slå sig ner vid det dukade bordet.

Posthuset 1910-tal
I salen är familjens kaffebord uppdukat och granen är klädd med papperspynt och röda äpplen. Inne på Poststationen är postsäckarna fyllda med paket.

Väla skola 1900-tal
Lärarfamiljen håller julgransplundring för byns alla barn. Pepparkaksbak pågår i köket 10-14 december. Stängt 25 december.

Statarlängan 1920-tal
Hos den fattiga statarfamiljen är julen enklare, men ändå lika efterlängtad.

Järnhandlarbostaden 1930-tal
Järnhandlarfamiljen julstökar, städar, pyntar och firar. Julbak pågår i köket 18-23 december. Järnhandlarbostaden är även öppen julafton.

Kakbak i järnhandlarbostadens kök. Foto: Marie Andersson/Skansen
Posthusets julgran. Foto: Maria Johansson/Skansen
Lutfisk och vitsås i Statarlängan. Foto: Maria Johansson/Skansen
Jul i Järnhandlarbostaden. Foto: Marie Andersson/Skansen
Julbord i Delsbogården. Christmas dinner in the Delsbo farmstead. Foto: Marie Andersson/Skansen
Julmiddag i Boktryckarbostaden. Foto: Maria Johansson/Skansen

Nu slår bodluckorna upp på Skansens julmarknad!12.11.2018 07:00Pressmeddelande

Nu är det snart dags för den första julmarknadshelgen på Skansen. Bodarna slår upp luckorna, och försäljare från hela landet packar upp julmat, textilier, trähantverk, fisk och konfekt, pepparkakshus och saffransbullar. Det blir dans runt granen med Julorkestern, det serveras rykande het glögg och nybakade små munkar, brända mandlar, kolbullar och mycket mera. Hantverkarna i stadskvarteren - glasbruket, krukmakaren och flera andra små verkstäder har öppet.. Julmarknaden pågår 24 - 25 november, 1 – 2, 8 – 9 och 15 – 16 december.