Juluppropet för en mer human asylpolitik

Nu går kyrkorna i Sverige samman i ett upprop för att förmå den svenska regeringen att arbeta för en mer human asylpolitik. Juluppropets tre krav är att ge alla som beviljas asyl i Sverige rätt till familjeliv, att praktiska hinder mot familjeåterförening ska undanröjas, samt att ge barn och unga rätt till trygghet och framtidstro.

– Vi kan ha olika uppfattningar om hur asylpolitiken ska utformas och vi måste vara realistiska om att vi inte kan hjälpa alla flyktingar - men vi kan hjälpa dem som är här och nu. Juluppropet handlar om barnen som redan kommit hit och om familjer som splittras av den nuvarande asylpolitiken, säger biskop Johan Tyrberg.

Genom att underteckna Juluppropet uppmanar kyrkorna i Sverige regeringen att:
- ge barn och unga rätt till trygghet och framtidstro
- ge alla som beviljas asyl i Sverige rätt till familjeliv
- undanröja praktiska hinder mot familjeåterförening

Man skriver under namninsamling på Juluppropet.se

Bakom initiativet står landets kyrkor genom Sveriges kristna råd tillsammans med Svenska kyrkans biskopar. Juluppropet inleds vid gudstjänsterna på söndag och pågår med namninsamling fram till i slutet av januari då den överlämnas till regeringen.

Carita Ibarra Kristensen, stiftsdidakon
046-15 55 51, carita.ibarra@svenskakyrkan.se

Johan Tyrberg, biskop
nås via sin sekreterare Katarina Sjöström