Junior-EM 2022 i amerikansk fotboll spelas i Wien

Europamästerskapet för herrjuniorer i amerikansk fotboll 2022 spelas i Österrike 7-10 juli med Sverige, Danmark, Frankrike och Österrike som deltagande nationer.
Sverige möte Frankrike i junior-EM för herrar 2019. Foto: Jonas Domfors

Torsdagen den 7 juli premiärspelar Sverige i EM mot Frankrike medan Österrike tar sig an Danmark. Vinnarna i semifinalerna spelar EM-final söndagen den 10 juli. Förlorarna möts samma dag i en bronsmatch som också avgör vilket land som flyttas ner till B-gruppen till nästa EM-turnering.

Mästerskapet spelas på högklassiga American Football Zentrum Ravelin i Wien och samtliga fyra matcher kommer att livesändas.

Hemmanationen Österrike är regerande Europamästare för herrjuniorer och har vunnit mästerskapet totalt fyra gånger. Frankrike har vunnit två gånger medan Sverige har vunnit en gång – år 2017. Danmark är minst meriterade av de deltagande länderna och har ännu aldrig vunnit en EM-titel för herrjuniorer.

I senaste EM-turneringen, i italienska Bologna 2019, slutade Sverige på en andraplats efter att besegrat Norge och Frankrike men förlorat mot just Österrike i EM-finalen.

I grupp B spelar Finland, Spanien, Italien och Storbritannien där vinnarna tar steget upp till A-gruppen.

Sverige möte Frankrike i junior-EM för herrar 2019. Foto: Jonas Domfors