Junior VM i ishockey 2024 spelas i Göteborg

IIHF World Junior Championship (JVM) kommer att spelas och genomföras i Göteborg 2024. De svenska Juniorkronorna kommer tillsammans med nio andra länder spela matcherna i Scandinavium och Frölundaborg mellan den 26 december 2023 – 5 januari 2024.

- Vi är både glada och nöjda att Junior-VM 2024 ska spelas i Göteborg. Juniorkronorna skapar ett stort intresse för ishockeyn, och att återigen få möjlighet att se världens bästa juniorspelare på hemmaplan är både roligt och viktigt i vår ambition att bli Sveriges mest engagerande idrott, säger Anders Larsson, ordförande Svenska Ishockeyförbundet.

- Vi är väldigt stolta och glada över att JVM i ishockey kommer till Göteborg. Det är ett fantastiskt evenemang som kommer att bidra till ishockeyns utveckling i regionen och även stärka Göteborg som evenemangsstad. JVM innebär också en möjlighet för oss att skapa socialt engagemang i samband med mästerskapet. Vårt firande av Göteborgs 400-års jubileum är framflyttat till 2023 och tajmingen blir nu strålande med ett JVM som avslutning.”, säger Magnus Hallberg, evenemangschef på Göteborg & Co.

Planerna var att junior-VM skulle genomföras i Sverige och Göteborg redan 2022. Men på grund av Coronapandemin tog Internationella Ishockeyförbundet beslutet att Kanada, som arrangerade årets JVM, även skulle få arrangera mästerskapet kommande år.

- Vi hoppas och tror på att JVM 2024 i Göteborg ska motivera än fler ungdomar, både flickor och pojkar, att börja spela ishockey. Flera spelare i junior-VM kommer vi få höra talas om i många år framöver, och att se dem som juniorer är riktigt kul så jag hoppas att fler tar chansen att vara på plats i Göteborg, säger Johan Stark, Generalsekreterare Svenska Ishockeyförbundet.

- Vi ser verkligen fram emot att få välkomna världens bästa juniorer i ishockey till Scandinavium, Frölundaborg och Göteborg. Med det år som vi har bakom oss blir det ännu mer tydligt hur viktigt det är med gemenskap och upplevelser. JVM är ett fantastiskt evenemang som ger framtidstro utifrån många perspektiv och betyder mycket för sporten, publiken och inte minst besöksnäringen i Göteborg, säger Lotta Nibell, VD, Got Event.

Kontakt;

Johan Stark, Generalsekreterare Svenska Ishockeyförbundet. 08-449 0449,  johan.stark@swehockey.se,

Magnus Hallberg, evenemangschef Göteborg & Co, 0708 10 25 96, magnus.hallberg@goteborg.com

Lotta Nibell, VD Got Event, 031 - 368 43 70,