Junioren och mästaren lyfte fram SEAT

När SEAT Dealer Team - PWR Racing packar ihop efter årets sjätte tävlingshelg är det på ett blött Solvalla som långsamt återgår till att vara travbana. Race ett blev en SEAT-uppvisning utan dess like när Solvallamästaren Daniel Haglöf vann och nyblivna PWR-junioren Philip Morin slutade trea. En prestation som saknar motstycke.

- Att ta teamets tredje STCC-vinst med SEAT under årets största tävlingshelg är en svårslagen känsla. Och att Philip står bredvid mig på pallen gör vinsten så mycket större! Han har verkligen levererat i helgen och är precis så bra, om inte bättre än vad hela teamet hoppats på, säger Daniel Haglöf.

Race två fortsatte i inkörda hjulspår när 20-årige Morin bjöd på racingshow utan dess like när han körde om den ena bilen efter den andra framför en huvudläktare som fullkomligen kokade. Den unge norrlänningen manövrerade sig spektakulärt från åttonde till andra plats innan regnet började vräka ner över den nylagda asfalten, en svår situation även för den mest rutinerade av förare.

Morin som hade byggt upp en lucka till bilarna bakom blev tyvärr offer för det hala underlaget och tappade några positioner till femte plats. Haglöfs race tog slut redan på första varvet efter att Dahlgren sladdat ut framför honom, kontakten slutade med en brusten styrarm och resultaten blev långt ifrån vad de kunde ha varit.

- Jag vill börja med att tacka PWR Racing och alla teamets partners för att jag fått förtroendet att köra en av tre SEAT Leon STCC. Att jag sedan lyckas ta en pallplats i debuten känns fantastiskt och jag längtar redan till finalen på Ring Knutstorp, säger Philip Morin.

- Att teamet levererar pallplatser till SEAT för det femte racet i rad är imponerande, speciellt när en av dem tas av en 20-åring som gör STCC-debut. Ett riktigt styrkebesked och en fröjd att följa från läktaren, säger Per Brinkenberg, märkeschef på SEAT Sverige.

Per Brinkenberg, SEAT Sverige på 070-576 11 20 eller per.brinkenberg@seat.se

SEAT är det enda företaget med full kapacitet för att designa, utveckla, tillverka och marknadsföra bilar i Spanien. Detta multinationella företag med huvudkontor i Martorell (Barcelona) ingår i Volkswagen Group och finns representerat i 75 länder. Under 2015 såldes 400 037 (den högsta siffran sedan 2007). Över 80% av volymen exporterades utanför Spanien.

I Sverige sålde SEAT 4257 bilar under 2015, en ökning med 26 procent med en marknadsandel på1,23 procent. SEAT är starka på privatbilsmarknaden och inte minst inom privatleasing där SEAT idag är det tredje största märket i Sverige.

SEAT Group sysselsätter över 14.000 personer på tre produktionsplatser – Barcelona, El Prat de Llobregat och Martorell, där bland annat de framgångsrika modellerna Ibiza och Leon produceras. I tillägg producerar företaget modellen Alhambra i Portugal, modellen Mii i Slovakien och modellen Toledo i Tjeckien.

SEAT Dealer team siktar på nya segrar i Falkenberg6.7.2018 09:04Pressmeddelande

Södertälje 06/07/2018 -SEAT Dealer Team - PWR Racing har vind i ryggen efter att två gånger under säsongsinledningen lagt beslag på alla 3 podiumplatserna. Med ledning i såväl team- och förarmästerskapet är målet inför helgens race att dryga ut ledningen. - Vi har haft en stark start på säsongen. Att ta två stycken trippelpodium är en stor bedrift och ett bevis på att teamets hårda arbete ger resultat. Vi har seriens bästa bilar men vi måste fortsätta att utvecklas hela tiden om vi ska hålla oss kvar i toppen, det finns inget utrymme att slappna av i det här mästerskapet, säger Daniel Haglöf, VD och förare på PWR Racing. Regerande STCC-mästaren, Robert Dahlgren, leder mästerskapet före kollegan och VD:n Daniel Haglöf. Mikaela Åhlin-Kottulinsky gjorde två starka uppkörningar i Anderstorp och klättrade till tionde plats i mästerskapstabellen och har nu siktet inställt på pallplats. - Båda racen i Anderstorp kändes riktigt bra, vi bygger vidare på det under kommande tävlingshelg. Målet är

SEAT Dealer Team - PWR Racing inför racehelg på Anderstorp Raceway15.6.2018 19:07Pressmeddelande

Årets andra deltävlning i STCC går av stapeln i helgen på Anderstorp Raceway, 40 år efter att Formel 1 senast tävlade på den klassiska banan. SEAT Dealer Team - PWR Racing äntrar helgen med ledning i både team- och förarmästerskapet. Som grädde på moset är teamets junior Philip Morin poängbäst bland startfältets juniorförare. Vi visade prov både på hur snabb nya CUPRA TCR är och hur starka vi är som ett team under premiären på Ring Knutstorp. Men motståndet är extremt tufft och vi måste anstränga oss hela tiden för att behålla försprånget. Vi har en positiv känsla i hela teamet och alla är beredda att jobba hårt för att nå lika bra resultat även denna deltävling. Målet är givetvis att försöka upprepa teamets 1-2-3 från Knutstorp, säger Daniel Haglöf, förare & VD på PWR Racing. Fjolårets svenska mästare, SEAT Dealer Team-föraren Robert Dahlgren, ligger tvåa i mästerskapet efter teamkamraten Daniel Haglöf. Endast en poäng skiljer dem åt. Förra helgen var en fantastisk start på säsongen f