Junioren och mästaren lyfte fram SEAT

När SEAT Dealer Team - PWR Racing packar ihop efter årets sjätte tävlingshelg är det på ett blött Solvalla som långsamt återgår till att vara travbana. Race ett blev en SEAT-uppvisning utan dess like när Solvallamästaren Daniel Haglöf vann och nyblivna PWR-junioren Philip Morin slutade trea. En prestation som saknar motstycke.

- Att ta teamets tredje STCC-vinst med SEAT under årets största tävlingshelg är en svårslagen känsla. Och att Philip står bredvid mig på pallen gör vinsten så mycket större! Han har verkligen levererat i helgen och är precis så bra, om inte bättre än vad hela teamet hoppats på, säger Daniel Haglöf.

Race två fortsatte i inkörda hjulspår när 20-årige Morin bjöd på racingshow utan dess like när han körde om den ena bilen efter den andra framför en huvudläktare som fullkomligen kokade. Den unge norrlänningen manövrerade sig spektakulärt från åttonde till andra plats innan regnet började vräka ner över den nylagda asfalten, en svår situation även för den mest rutinerade av förare.

Morin som hade byggt upp en lucka till bilarna bakom blev tyvärr offer för det hala underlaget och tappade några positioner till femte plats. Haglöfs race tog slut redan på första varvet efter att Dahlgren sladdat ut framför honom, kontakten slutade med en brusten styrarm och resultaten blev långt ifrån vad de kunde ha varit.

- Jag vill börja med att tacka PWR Racing och alla teamets partners för att jag fått förtroendet att köra en av tre SEAT Leon STCC. Att jag sedan lyckas ta en pallplats i debuten känns fantastiskt och jag längtar redan till finalen på Ring Knutstorp, säger Philip Morin.

- Att teamet levererar pallplatser till SEAT för det femte racet i rad är imponerande, speciellt när en av dem tas av en 20-åring som gör STCC-debut. Ett riktigt styrkebesked och en fröjd att följa från läktaren, säger Per Brinkenberg, märkeschef på SEAT Sverige.

Per Brinkenberg, SEAT Sverige på 070-576 11 20 eller per.brinkenberg@seat.se

SEAT är det enda företaget med full kapacitet för att designa, utveckla, tillverka och marknadsföra bilar i Spanien. Detta multinationella företag med huvudkontor i Martorell (Barcelona) ingår i Volkswagen Group och finns representerat i 75 länder. Under 2015 såldes 400 037 (den högsta siffran sedan 2007). Över 80% av volymen exporterades utanför Spanien.

I Sverige sålde SEAT 4257 bilar under 2015, en ökning med 26 procent med en marknadsandel på1,23 procent. SEAT är starka på privatbilsmarknaden och inte minst inom privatleasing där SEAT idag är det tredje största märket i Sverige.

SEAT Group sysselsätter över 14.000 personer på tre produktionsplatser – Barcelona, El Prat de Llobregat och Martorell, där bland annat de framgångsrika modellerna Ibiza och Leon produceras. I tillägg producerar företaget modellen Alhambra i Portugal, modellen Mii i Slovakien och modellen Toledo i Tjeckien.

Robert Dahlgren STCC-mästare redan första året med SEAT16.9.2017 12:57Pressmeddelande

/ Första STCC-titeln för Robert Dahlgren redan första året med SEAT Södertälje 16/09/17 – Robert Dahlgren gjorde processen kort i STCC-finalen på Mantorp och säkrade SM-titeln redan i första heatet. Efter att ha undvikit en krasch på första varvet körde Dahlgren säkert in som 6:a och säkrade därmed titeln redan första året med SEAT. - Jag är så jävla glad och stolt! Stolt över teamet, stolt över mig själv och stolt över den insats vi alla gjort tillsammans denna säsong. Jag hade inte kunnat ta min första STCC-titel på ett bättre sätt. Bilen har fungerat fantastiskt bra hela säsongen och jag är oerhört nöjd över att vara en del av SEAT Dealer Team – PWR Racing, säger Dahlgren efter första titeln. .- Vi är otroligt glada för Robert och teamets skull! Robert är en fantastisk förare och vi är stolta över att vi på SEAT har kunnat ge honom rätt förutsättningar för att bli bäst i Sverige. SEAT Dealer Team – PWR Racing har jobbat otroligt hårt hela säsongen och vi är superglada över att ha ta

Första SM-titeln nära för Dahlgren & SEAT13.9.2017 11:08Pressmeddelande

Södertälje 13/07/17 - Efter tretton år hos Volvo och nästan lika många försök att bärga STCC-titeln ser Robert Dahlgren efter bytet till SEAT ut att gå mot sin första seger i det prestigefyllda mästerskapet. En vinst blir inte bara Dahlgrens första i STCC utan också det första SM-tecknet för SEAT. - Jag trivs oerhört bra i SEAT Dealer Team - PWR Racing. Hela teamet jobbar effektivt ihop, allt från mekaniker och däcktekniker till data- & raceingenjörer. Det gäller att utvecklas kontinuerligt under hela säsongen och det har vi gjort, därför har vi riktigt bra slagläge på mästartiteln nu. Jag känner mig både trygg och stark inför finalen. SM-guldet ska bärgas, det finns inget annat, säger Robert Dahlgren. STCC-finalen går av stapeln lördag den 16 september på Mantorp Park. En klassisk final som många gånger varit spännande ända in i det sista. Inför årets batalj har Dahlgren dock så pass stort försprång att mästerskapet kan avgöras redan under fredagens kval. Totalt tre poäng delas ut til