Junioren och mästaren lyfte fram SEAT

När SEAT Dealer Team - PWR Racing packar ihop efter årets sjätte tävlingshelg är det på ett blött Solvalla som långsamt återgår till att vara travbana. Race ett blev en SEAT-uppvisning utan dess like när Solvallamästaren Daniel Haglöf vann och nyblivna PWR-junioren Philip Morin slutade trea. En prestation som saknar motstycke.

- Att ta teamets tredje STCC-vinst med SEAT under årets största tävlingshelg är en svårslagen känsla. Och att Philip står bredvid mig på pallen gör vinsten så mycket större! Han har verkligen levererat i helgen och är precis så bra, om inte bättre än vad hela teamet hoppats på, säger Daniel Haglöf.

Race två fortsatte i inkörda hjulspår när 20-årige Morin bjöd på racingshow utan dess like när han körde om den ena bilen efter den andra framför en huvudläktare som fullkomligen kokade. Den unge norrlänningen manövrerade sig spektakulärt från åttonde till andra plats innan regnet började vräka ner över den nylagda asfalten, en svår situation även för den mest rutinerade av förare.

Morin som hade byggt upp en lucka till bilarna bakom blev tyvärr offer för det hala underlaget och tappade några positioner till femte plats. Haglöfs race tog slut redan på första varvet efter att Dahlgren sladdat ut framför honom, kontakten slutade med en brusten styrarm och resultaten blev långt ifrån vad de kunde ha varit.

- Jag vill börja med att tacka PWR Racing och alla teamets partners för att jag fått förtroendet att köra en av tre SEAT Leon STCC. Att jag sedan lyckas ta en pallplats i debuten känns fantastiskt och jag längtar redan till finalen på Ring Knutstorp, säger Philip Morin.

- Att teamet levererar pallplatser till SEAT för det femte racet i rad är imponerande, speciellt när en av dem tas av en 20-åring som gör STCC-debut. Ett riktigt styrkebesked och en fröjd att följa från läktaren, säger Per Brinkenberg, märkeschef på SEAT Sverige.

Per Brinkenberg, SEAT Sverige på 070-576 11 20 eller per.brinkenberg@seat.se

SEAT är det enda företaget med full kapacitet för att designa, utveckla, tillverka och marknadsföra bilar i Spanien. Detta multinationella företag med huvudkontor i Martorell (Barcelona) ingår i Volkswagen Group och finns representerat i 75 länder. Under 2015 såldes 400 037 (den högsta siffran sedan 2007). Över 80% av volymen exporterades utanför Spanien.

I Sverige sålde SEAT 4257 bilar under 2015, en ökning med 26 procent med en marknadsandel på1,23 procent. SEAT är starka på privatbilsmarknaden och inte minst inom privatleasing där SEAT idag är det tredje största märket i Sverige.

SEAT Group sysselsätter över 14.000 personer på tre produktionsplatser – Barcelona, El Prat de Llobregat och Martorell, där bland annat de framgångsrika modellerna Ibiza och Leon produceras. I tillägg producerar företaget modellen Alhambra i Portugal, modellen Mii i Slovakien och modellen Toledo i Tjeckien.

SEATs nya 7-sitsiga SUV kommer heta SEAT Tarraco20.2.2018 11:16Pressmeddelande

/ För första gången har SEAT låtit sina fans bestämma namnet på en av sina modeller genom en omröstning. Mer än 146.000 personer från 134 länder deltog i omröstningen. / Det vinnande alternativet Tarraco fick mer än 35% av rösterna och kommer därmed namnge SEATs nya 7-sitsiga SUV / Den 7-sitsiga SUVen lanseras i slutet av 2018 Södertälje, 20/02/2018. – SEAT Tarraco. Det är namnet på SEATs tredje SUV. Namnet bestämdes genom en omröstning bland SEAT fans. Omröstningen startade under sommaren 2017 och totalt deltog 146 124 personer från 134 länder i tävlingen #SEATseekingName. Det vinnande alternativet blev Tarraco som fick 35% av rösterna. Tarraco är det historiska namnet på Tarragona som ligger strax söder om SEATs hemstad Barcelona och är en av de äldsta romerska bosättningarna på den Iberiska halvön. Staden har ett rikt arv av kultur, historia och arkitektur och en ungdomlig känsla vilket är värden som är i linje med SEATs kärnvärden och vad SEAT vill förmedla med sina bilar. Tarraco

CUPRA: Ett nytt märke är fött31.1.2018 16:20Pressmeddelande

Södertälje, 31/01/2018 – Det är nu officiellt att SEATs populära prestandalinje CUPRA kommer positioneras som ett eget märke under SEATs regi. Det nya märket heter CUPRA och idag släpps de första officiella bilderna på den nya CUPRA-logotypen som också ger en glimt av vad CUPRA kommer att bli. CUPRA har alltid varit den sportigaste upplevelsen inom SEAT familjen och får nu en egen själ, ett eget DNA och sin egen identitet. Alla nya CUPRA-modeller kommer förses med den nya CUPRA-logotypen. Det nya CUPRA-märket gör sin officiella debut den 22 februari under ett event i Barcelona. Efter detta kommer de första CUPRA-modellerna introduceras för allmänheten i början av mars under Geneva International Motor Show. I samband med att den nya logotypen presentaras lanseras också en officiella hemsida för det nya varumärket: www.cupraofficial.com SEAT är det enda företaget med full kapacitet för att designa, utveckla, tillverka och marknadsföra bilar i Spanien. SEAT ingår i Volkswagengruppen och h