Juniorkronorna spelar JVM i Red Deer/Edmonton, 25 december–5 januari

Tomas Montén, förbundskapten för Juniorkronorna/Team 20, har tagit ut truppen som ska representera Sverige vid Junior-VM i Red Deer och Edmonton, Kanada, 25 december 2021–6 januari 2022.

– Den här gruppen spelare tror jag kommer att växa med uppgiften borta i Kanada. De här spelarna visar ett stort hjärta och kommer att jobba hårt för Sverige. Jag har lärt känna den här gruppen som spelare som gör det lilla extra. Som alltid blir det tufft att spela i Nordamerika, med allt vad det innebär, inte minst med bubbla, säger Juniorkronornas förbundskapten Tomas Montén, som gör sitt sjätte och sista JVM som förbundskapten.

– Det har varit sex fantastiskt roliga år som förbundskapten där jag har haft förmånen att möta många härliga spelare på JVM och under säsongerna. Det är alltid en tuff uppgift att ta ut en trupp till JVM då vi haft möjlighet att välja mellan många framstående svenska juniorer, och ingen trupp har egentligen varit enklare att plocka ut än någon annan. Nu laddar vi för fullt för Red Deer och Edmonton, avslutar Montén.

Truppen

Truppen får bestå av 22 utespelare och 3 målvakter. I dagsläget är 21 utespelare och 3 målvakter uttagna. Den sista utespelaren kommer att bli uttagen innan avresa till Kanada 15 december.

MÅLVAKTER

28. Oskar Magnusson
29. Daniel Torgersson

PRESSACKREDITERING/MEDIEBEVAKNING UNDER JVM I EDMONTON

Ansökningstiden för ackreditering att bevaka JVM på plats i Edmonton/Red Deer är förbi, men det går fortfarande att få ackreditering om man vill bevaka JVM från hemmaplan.

OBS! Om man inte har en ackreditering kommer man inte att kunna ansluta till IIHF:s digitala pressträffar efter matcherna.

Om du önskar en digital ackreditering, hör av dig snarast till Linus Hugosson.

FÖRLÄGER/SPELSCHEMA

Juniorkronorna samlas för två dagars träning i Uppsala inför avresa mot Kanada. Dessa träningar är inte öppna för media eller allmänhet.

Sverige spelar två träningsmatcher i Red Deer inför JVM.

20 december
Sverige–Kanada

23 december
Sverige–Österrike

Sveriges matcher under JVM 2022, svenska tider.

26 december
22.30 Ryssland–Sverige

27 december (natten till 28)
03.30 Sverige–Slovakien

29 december (natten till 30)
03.30 Sverige–USA

31 december
22.30 Schweiz–Sverige

Komplett spelschema hittar du här.

Tomas MonténFörbundskapten Team 20/Juniorkronorna

Tel:070-2205111