Juniorkronornas karantän förlängs till den 21 december

IIHF har meddelat Svenska Ishockeyförbundet och Juniorkronorna att perioden i karantän förlängs till den 21 december. Förlängningen sker med anledning av att två ledare visat positivt resultat på covid-tester genomförda på flygplatsen i Edmonton.

Två ledare i Juniorkronorna (ej coacher) fick tillbaka positiva resultat på de covid-tester som genomfördes efter landning på flygplatsen i Edmonton. Personerna med positiva test är kvar i isolering på sina hotellrum och får regelbunden medicinsk tillsyn.

IIHF har, med anledning av de positiva testen, beslutat att förlänga den svenska truppens karantän fram till den 21 december förutsatt att covid-tester som tas den 20 december kommer tillbaka med negativa provsvar. Svenska Ishockeyförbundet har nära kontakt med IIHF för att hitta lösningar på sportsliga frågor så som träningstider samt de träningsmatcher som är planerade att spelas den 21 december (Sverige – Kanada) och den 22 december (Sverige – Schweiz).

Spelare och ledare som testats positivt för covid-19 under perioden 13 september – 29 november får lämna karantänen som planerat den 18 december. För Juniorkronornas del betyder det att lagläkare och sju spelare får lämna karantänen. Det innefattar även lagets videocoach, som inte haft kontakt med det svenska laget tidigare.

- Vi har fått beskedet från IIHF med anledning av de två ledare som testat positivt. Vi har inga ytterligare personer i truppen, spelare eller ledare, som testats positiva i Edmonton. Just nu arbetar vi för att lösa de sportsliga frågorna tillsammans med IIHF. Ledare och spelare är vid gott mod och jag känner mig trygg i de rapporter jag får från laget gällande uppladdningen inför mästerskapet, säger Svenska Ishockeyförbundets generalsekreterare Johan Stark.