Juniorprogrammerare får fortsätta efter praktik i Coronatider- MatchIT programmet övergår i metodbeskrivning

Nu har andra gruppen av juniora programmerare, utbildade i MatchIT projektet, avslutat praktikfasen - mitt under Coronatider. Ett av företagen som tagit emot juniora talanger som praktikanter via snabbutbildningen MatchIT är särskilt nöjda med samarbetet; SIB Solutions på Ideon Science Park. Resultatet av den första omgången är över 50% i relevanta jobb 6 månader efter praktik. Nu övergår projektet i metodbeskrivning och metodspridning.

Nu har andra gruppen av juniora programmerare, utbildade i MatchIT projektet, avslutat praktikfasen. Ett av företagen som tagit emot juniora talanger som praktikanter via snabbutbildningen MatchIT är särskilt nöjda med samarbetet; SIB Solutions på Ideon Science Park.

”Vi är mycket nöjda med vårt samarbete med MatchIT och vi kommer definitivt att fortsätta samarbeta med både dem och vår kandidat som började hos oss genom programmet”
säger Sverrir Valgeirsson, CTO, SibSolutions AB

Resultatet av den första omgången är över 50% i relevanta jobb 6 månader efter praktik. Detta kan jämföras med att efter 6 år i Sverige så är 10 % av nyanlända akademiker kvalifikationsmatchade, generellt.

De företag som i omgång 2 tagit emot praktikanter är IKEA, Sib Solutions, First & Ten, Cybercom, InnApp AB, Storvix, Auranest och El Syd.

”Jag upplever att trots viss svårighet att matcha dessa olika kompetenser mot företagens behov, och trots att Corona försvårat praktiken på plats på bolagen, har vi ändå kunnat ge kandidaterna bästa möjliga lösning. Det hade inte kunnat ske utan ett tätt samarbete mellan Arbetsförmedling, Lunds universitet, Region Skåne och Ideon Science Park, här i Skåne.” säger Durre Sherwar Malik, Företagskoordinator på Ideon Science Park.

Nu övergår MatchIT programmet i metodbeskrivning och metodspridning till aktörer som arbetar med kompetensförsörjningsfrågor i Skåne och övriga delar av Sverige.
Samtidigt planeras aktiviteter för att kunna fortsätta med snabbutbildningar av akademiker till juniorprogrammerare och efterföljande praktik, av aktörerna i samverkansprojektet MatchIT.

MatchIT är ett ESF finansierat samverkansprojekt som drivs av Region Skåne i samarbete med Ideon Science Park, Arbetsförmedlingen, Lunds universitet, Blekinge Tekniska Högskola och Region Blekinge.

Projektets hemsida:

För frågor angående metoden och projektet kontakta Olga Szczepankiewicz, olga.szczepankiewicz@skane.se, 0724685832

Olga Szczepankiewicz, olga.szczepankiewicz@skane.se, 0724685832

Vinnarna är utsedda i Innovationstävlingen!31.8.2020 09:00:00 CESTPressmeddelande

Ideon Innovation har för andra året i rad tillsammans med samarbetspartners valt att synliggöra och ge utrymme åt nya innovatörer och främja deras tillträde till den stora marknad som Agenda 2030 innebär. Ideon Innovations innovationstävling har fokus på de globala målen och potentiella vinnare är entreprenörer med tidiga idéer som både har en stor affärspotential men också tydligt bidrar till en positiv förändring.

Trots Corona-krisen: Snacks-företaget RENJER presenterar fyra nya produkter12.6.2020 08:00:00 CESTPressmeddelande

Förra året lyckades det svenska företaget Renjer Snacks AB att öka sina intäkter till nästan 12 miljoner kronor. Företaget har utvecklat varumärket RENJER som ett hållbart och näringsrikt viltkötts-alternativ till Beef Jerky. Enligt medgrundaren och VD Alex Kirchmaier så har företaget, som grundades år 2017, lyckats sälja mer än en halv miljon av deras produkter år 2019. Coronakrisen har dock haft en stark inverkan på flera av RENJERs försäljningskanaler och har stoppat deras tillväxt för stunden.

Sex ledande ICT-miljöer vill skapa en Europeisk Digital Innovationshubb (EDIH)29.11.2019 09:18:20 CETPressmeddelande

Ett samarbetsavtal har tecknats mellan sex av Sveriges ledande science parks inom ICT. De vill nu tillsammans skapa en Europeisk Digital Innovationshubb (EDIH). Det kan i så fall bli det svenska bidraget till ett nätverk av europeiska hubbar som ska inbjuda till gränsöverskridande samarbeten samt främja spridning och användning av de digitala kapaciteter som byggs upp i näringsliv och offentlig sektor.

57% i jobb eller utbildning efter MatchIT projektets första omgång!25.11.2019 13:45:23 CETPressmeddelande

I Projektet MatchIT får nyanlända akademiker intensivutbildning och praktikjobb inom programmering. Första omgången kandidater gick ut under våren 2019. I Skåne har redan 8 av 18 MatchIT kandidater som slutförde utbildningen och praktiken fått jobb och de flesta av de resterande är inne i rekryteringsprocesser eller fortsatt utbildning. 5 deltagare fick jobb redan under utbildningens gång. ”Vi har lyckats forma ett bra samarbete både inom projektet och med företagen.” säger Olga Szczepankiewicz, projektledare på Region Skåne. Snart är det dags för omgång 2 ut i praktik.