Juniorprogrammerare får fortsätta efter praktik i Coronatider- MatchIT programmet övergår i metodbeskrivning

Nu har andra gruppen av juniora programmerare, utbildade i MatchIT projektet, avslutat praktikfasen - mitt under Coronatider. Ett av företagen som tagit emot juniora talanger som praktikanter via snabbutbildningen MatchIT är särskilt nöjda med samarbetet; SIB Solutions på Ideon Science Park. Resultatet av den första omgången är över 50% i relevanta jobb 6 månader efter praktik. Nu övergår projektet i metodbeskrivning och metodspridning.

Nu har andra gruppen av juniora programmerare, utbildade i MatchIT projektet, avslutat praktikfasen. Ett av företagen som tagit emot juniora talanger som praktikanter via snabbutbildningen MatchIT är särskilt nöjda med samarbetet; SIB Solutions på Ideon Science Park.

”Vi är mycket nöjda med vårt samarbete med MatchIT och vi kommer definitivt att fortsätta samarbeta med både dem och vår kandidat som började hos oss genom programmet”
säger Sverrir Valgeirsson, CTO, SibSolutions AB

Resultatet av den första omgången är över 50% i relevanta jobb 6 månader efter praktik. Detta kan jämföras med att efter 6 år i Sverige så är 10 % av nyanlända akademiker kvalifikationsmatchade, generellt.

De företag som i omgång 2 tagit emot praktikanter är IKEA, Sib Solutions, First & Ten, Cybercom, InnApp AB, Storvix, Auranest och El Syd.

”Jag upplever att trots viss svårighet att matcha dessa olika kompetenser mot företagens behov, och trots att Corona försvårat praktiken på plats på bolagen, har vi ändå kunnat ge kandidaterna bästa möjliga lösning. Det hade inte kunnat ske utan ett tätt samarbete mellan Arbetsförmedling, Lunds universitet, Region Skåne och Ideon Science Park, här i Skåne.” säger Durre Sherwar Malik, Företagskoordinator på Ideon Science Park.

Nu övergår MatchIT programmet i metodbeskrivning och metodspridning till aktörer som arbetar med kompetensförsörjningsfrågor i Skåne och övriga delar av Sverige.
Samtidigt planeras aktiviteter för att kunna fortsätta med snabbutbildningar av akademiker till juniorprogrammerare och efterföljande praktik, av aktörerna i samverkansprojektet MatchIT.

MatchIT är ett ESF finansierat samverkansprojekt som drivs av Region Skåne i samarbete med Ideon Science Park, Arbetsförmedlingen, Lunds universitet, Blekinge Tekniska Högskola och Region Blekinge.

Projektets hemsida:

För frågor angående metoden och projektet kontakta Olga Szczepankiewicz, olga.szczepankiewicz@skane.se, 0724685832

Olga Szczepankiewicz, olga.szczepankiewicz@skane.se, 0724685832

SWEDEN ICT TAR VÅRA EKOSYSTEM UT I EUROPA - Ideon Science Park ett av Big Six17.11.2020 17:47:43 CETPressmeddelande

För att säkra Europas konkurrenskraft och nytta inom digitalisering gör EU med programmet Digital Europe en stor satsning där en del är att etablera ett nätverk med Europeiska Digitala Innovations Hubbar (EDIH). EDIHerna ska hjälpa småföretag och offentlig sektor i sin digitala transformation av processer, produkter och tjänster. Science Park-samarbetet Sweden ICT, där Ideon Science Park är en av sex science parks, är en plattform som stärker Sveriges position som ICT-nation – nu har Sweden ICT som en av femton svenska hubbar utsetts av Vinnova och Regeringskansliet att gå vidare till EU:s EDIH-urvalsprocess.

Med start igår: Ideon Coder Kids tredubblar till 300 barn och ungdomar när det nu går digitalt och samarbetar med fritidshem och skolor28.10.2020 09:03:08 CETPressmeddelande

Sedan 2017 arrangerar Ideon Science Park det populära Ideon Coder Kids på höstlovet. Hittills har det varit en hel dag med programmeringsaktiviteter för såväl nybörjare som mer erfarna kodare i åldern 8-12 år. 3 spännande nyheter för i år är att Ideon Coder Kids utökats till 3 dagar och blir digitalt, det finns för första gången ett Ideon Hackathon för ungdomar 13-15 år och projektet samarbetar i år med fritidshemmen i Lunds kommun och Staffanstorps kommun för åldersgruppen 8-10 år. Hittills är över 300 barn och ungdomar anmälda, vilket är en tredubbling jämfört med tidigare år.

Vinnarna är utsedda i Innovationstävlingen!31.8.2020 09:00:00 CESTPressmeddelande

Ideon Innovation har för andra året i rad tillsammans med samarbetspartners valt att synliggöra och ge utrymme åt nya innovatörer och främja deras tillträde till den stora marknad som Agenda 2030 innebär. Ideon Innovations innovationstävling har fokus på de globala målen och potentiella vinnare är entreprenörer med tidiga idéer som både har en stor affärspotential men också tydligt bidrar till en positiv förändring.