Axelent AB

Juniorvärldsmästaren Ferry Svan i samarbete med Axelent AB

Det går undan när Ferry Svan svingar såväl yxa som motorsåg i den publikfriande sporten timbersport. Snabbhet, styrka, säkerhet, precision och uthållighet är egenskaper som är nödvändiga för att lyckas. Dessa egenskaper har även format Axelents framgångar trots att företaget fokuserar på något helt annat än stockar.

Timbersport består av sex olika grenar; Hot saw, underhand chop, Stihl stock saw, springboard, single buck och standing block chop. Det kan låta obegripligt för en oinvigd men det handlar alltså om att på så kort tid som möjligt utföra de sex extremt mjölksyrekrävande momenten med yxa eller motorsåg.

Ferry Svan

Ferry Svan är 21 år gammal och regerande juniorvärldsmästare i Timbersport (Hamburg, 2017). Världsmästartiteln gav honom ett wildcard till Stihl Timbersports Champions Trophy, som avgörs den 26 maj i franska Marseille. Han anses vara en stigande stjärna på timbersporthimlen och kom tvåa i Nordiska Mästerskapen 2017 (för seniorer). För dig som reagerar på hans efternamn så stämmer dina antaganden. Han är skidlegenden Gunde Svans son.

Välkommen till en säker värld

Axelent arbetar passionerat med att säkra upp industri, lager och förråd runt om i världen. Företaget har sammanfattat sitt arbete i en slogan som lyder ”Welcome to a safe world”. Hur rimmar det med timbersport? Ferry Svan uttrycker det så här:
”Säkerhet är oerhört viktigt i timbersport. Reglerna är på sätt och vis som vilka maskinsäkerhetsnormer som helst. Axelent och jag har mer gemensamt än man först kan tro. Det handlar om att agera snabbt men samtidigt säkert. Jag måste lägga ner mycket träning på uthållighet och precision, Axelent måste vara pålästa och precisa i sitt arbete. Jag är oerhört glad över att inleda ett samarbete med Axelent. De hjälper mig att möjliggöra mina drömmar om att bli världsmästare även på seniorsidan.”

Om Axelent

Med säte i Hillerstorp har Axelent utvecklats till en komplett företagsgrupp vad gäller maskinsäkerhet och smarta lösningar för säker och effektiv industri, lager och förråd. Höga krav på säkerhet, snabbhet och smarta lösningar har gjort företaget till en av marknadsledarna inom dessa segment. Axelent är representerat i närmare 60 länder, världen över.

Stefan Axelsson, exportchef, Axelent AB
stefan.axelsson@axelent.se

Axelent AB
Kävsjövägen 17
335 73 Hillerstorp

Made in Hillerstorp. Works worldwide
Du hittar Axelent AB i Hillerstorp. Här sker all produktutveckling, produktion, lagerhållning och förpackning av våra nätväggar och kabelstegar. Vi har utvecklas till att bli en komplett företagsgrupp vad gäller maskinsäkerhet och smarta lösningar för säker och effektiv industri, lager och förråd. Våra höga krav på säkerhet, snabbhet och smarta lösningar har gjort oss till en av marknadsledarna inom dessa segment. Idag finns vi representerade i snart sagt 60 försäljningskontor världen över.