Juridikpodden: ”Lagen om visselblåsning är för krånglig”

Visselblåsning, diskriminering och yttrandefrihet var de stora ämnena när Akavias chefsjurist Karin Lundin samtalade med Mårten Schultz i Juridikpodden. Podden finns nu ute att lyssna på.
Akavias chefsjurist Karin Lundin samtalar med Mårten Schultz i Juridikpodden.

Vad händer vid diskriminering på arbetsplatser?  Och hur effektiv är den nya visselblåsarlagen?

Detta var några av de ämnen som diskuterades när Karin Lundin, Akavias chefsjurist gästade Juridikpodden. Mårten Schultz, professor vid Juridiska fakulteten på Stockholms universitet och juridisk kommentator på Svenska Dagbladet, pratade med Karin Lundin om hennes bakgrund som jurist vid Diskrimineringsombudsmannen, om yttrandefrihet i sociala medier och om den nya visselblåsarlagen.

– Den nya visselblåsarlagen som träder i kraft 1 december i år kommer att vara vidare och omfatta fler än vad den nuvarande lagstiftningen gör. Det kan leda till att vi ser fler fall av visselblåsning framåt. Samtidigt har vi i vårt remissvar tryckt på att den nya lagen är otydlig – vilket innebär en risk att den inte får den avsedda effekten där personer vågar visselblåsa, säger Karin Lundin.

– De allvarligaste brotten omfattas i den nya lagen, vilket är ju det viktigaste. Samtidigt har man ju också skydd om man lyfter en fråga och råkar illa ur i till exempel anställningsskyddet, säger Mårten Schultz.

Juridikpodden går att lyssna på här.

Fakta om visselblåsare:

Sedan den 1 januari 2017 har Sverige en lag som förbjuder arbetsgivare att bestraffa arbetstagare som larmar om oegentligheter och missförhållanden på arbetsplatser till interna beslutsfattare eller till massmedier.

Visselblåsarlagen skrivs nu om för att implementera EU:s visselblåsardirektiv som godkändes av EU i oktober 2019. Målet med den nya lagen är att ge ett förstärkt skydd för visselblåsare i privat och offentlig verksamhet.

Akavias chefsjurist Karin Lundin samtalar med Mårten Schultz i Juridikpodden.