Jussi Lystimäki blir vd för Schibsted Marketplaces Finland

Schibsted stärker nu sin närvaro av digitala marknadsplatser i Norden genom att expandera verksamheten i Finland. Den nya rollen som vd för Schibsted Marketplaces Finland tillträds av Jussi Lystimäki.
Jussi Lystimäki tillträder som vd för Schibsted Marketplaces Finland när Schibsted expanderar verksamheten i landet.

Den digitala marknadsplatsen Tori.fi startades som en klon av Blocket för över ett decennium sedan. Nu stärker Schibsted närvaron i Finland ytterligare genom att Jussi Lystimäki utses till vd för Schibsted Marketplaces Finland, med start den 1 juni 2020.

Jussi Lystimäki började på Schibsted 2009 med att lansera Tori.fi, som fick en ledande position på marknaden. Sedan 2016 har han med bas i Barcelona byggt upp Schibsteds portfölj av Europeiska digitala marknadsplatser med fokus på tillväxtmarknader, vilket idag är en del av Adevintas verksamhet sedan det skiljdes ut som ett separat bolag förra året. Under de senaste två åren har Lystimäki haft rollen som Vice President för investeringar inom Adevinta, med fokus på nästa våg av digitala marknadsplatser.

Han har mer än två decenniers erfarenhet av ledande befattningar och styrelseroller inom internetbolag och digitala marknadsplatser globalt, och har byggt och lanserat olika startupbolag i Finland, Storbritannien och Israel sedan tidigt 1990-tal. Under de senaste två åren har Lystimäki använt all sin energi och kunskap för att med stor framgång bygga upp och skapa tillväxt för Advintas nya affärsmodeller.

Schibsted vill nu expandera sin närvaro i Finland och Jussi Lystimäkis erfarenhet från tidigare roller kommer här att ha ett stort värde.

– Vi tror att det finns stora möjligheter i Finland inom segmentet för digitala marknadsplatser och Jussi är den perfekta kandidaten för att utveckla positionen för både Tori och Schibsted i Finland. Hans breda kunskaper om Schibsted och senaste erfarenheter från Adevinta är mycket relevanta i hans nya roll, säger Christian Printzell Halvorsen, EVP för Schibsted Nordic Marketplaces.

Jussi Lystimäki är glad och förväntansfull över att återvända till Tori och Schibsted.

– Jag är helt övertygad om att det fundament som Tori har lagt under det senaste decenniet är en utmärkt plattform att bygga vidare på för att stärka både Tori och Schibsteds position i Finland. Schibsted har framgångsrikt utvecklat hela ekosystemet för digitala marknadsplatser i Norge och Sverige, och byggt bättre tjänster för konsumenter och kunder. Det är fantastiskt att få utnyttja erfarenheterna från dessa marknader för att kunna utveckla något nytt och innovativt på den finländska marknaden, tillsammans med lokala innovatörer och startups, säger Jussi Lystimäki.

I och med att Jussi Lystimäki tar över som vd för Schibsted Marketplaces Finland kommer också Juha Meronen att lämna uppdraget som vd för Tori. Både Christian Printzell Halvorsen och resten av ledningen i Schibsted är tacksamma över det arbete Meronen har gjort.

– Jag vill tacka Juha för hans insatser med att leda Tori och etablera varumärket på marknaden för digitala tjänster. Det har hänt otroligt mycket bra saker under hans ledning. Nu stiger Juha av och lämnar över stafettpinnen till Jussi, vilket i sin tur ger oss nya möjligheter, säger Christian Printzell Halvorsen.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Jussi Lystimäki, vd Schibsted Marketplaces Finland. Tel: +34 636 329 805. E-post: jussi.lystimaki@schibsted.com

Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande

Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.

Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande

Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.