Jussi Lystimäki blir vd för Schibsted Marketplaces Finland

Schibsted stärker nu sin närvaro av digitala marknadsplatser i Norden genom att expandera verksamheten i Finland. Den nya rollen som vd för Schibsted Marketplaces Finland tillträds av Jussi Lystimäki.

Jussi Lystimäki tillträder som vd för Schibsted Marketplaces Finland när Schibsted expanderar verksamheten i landet.

Den digitala marknadsplatsen Tori.fi startades som en klon av Blocket för över ett decennium sedan. Nu stärker Schibsted närvaron i Finland ytterligare genom att Jussi Lystimäki utses till vd för Schibsted Marketplaces Finland, med start den 1 juni 2020.

Jussi Lystimäki började på Schibsted 2009 med att lansera Tori.fi, som fick en ledande position på marknaden. Sedan 2016 har han med bas i Barcelona byggt upp Schibsteds portfölj av Europeiska digitala marknadsplatser med fokus på tillväxtmarknader, vilket idag är en del av Adevintas verksamhet sedan det skiljdes ut som ett separat bolag förra året. Under de senaste två åren har Lystimäki haft rollen som Vice President för investeringar inom Adevinta, med fokus på nästa våg av digitala marknadsplatser.

Han har mer än två decenniers erfarenhet av ledande befattningar och styrelseroller inom internetbolag och digitala marknadsplatser globalt, och har byggt och lanserat olika startupbolag i Finland, Storbritannien och Israel sedan tidigt 1990-tal. Under de senaste två åren har Lystimäki använt all sin energi och kunskap för att med stor framgång bygga upp och skapa tillväxt för Advintas nya affärsmodeller.

Schibsted vill nu expandera sin närvaro i Finland och Jussi Lystimäkis erfarenhet från tidigare roller kommer här att ha ett stort värde.

– Vi tror att det finns stora möjligheter i Finland inom segmentet för digitala marknadsplatser och Jussi är den perfekta kandidaten för att utveckla positionen för både Tori och Schibsted i Finland. Hans breda kunskaper om Schibsted och senaste erfarenheter från Adevinta är mycket relevanta i hans nya roll, säger Christian Printzell Halvorsen, EVP för Schibsted Nordic Marketplaces.

Jussi Lystimäki är glad och förväntansfull över att återvända till Tori och Schibsted.

– Jag är helt övertygad om att det fundament som Tori har lagt under det senaste decenniet är en utmärkt plattform att bygga vidare på för att stärka både Tori och Schibsteds position i Finland. Schibsted har framgångsrikt utvecklat hela ekosystemet för digitala marknadsplatser i Norge och Sverige, och byggt bättre tjänster för konsumenter och kunder. Det är fantastiskt att få utnyttja erfarenheterna från dessa marknader för att kunna utveckla något nytt och innovativt på den finländska marknaden, tillsammans med lokala innovatörer och startups, säger Jussi Lystimäki.

I och med att Jussi Lystimäki tar över som vd för Schibsted Marketplaces Finland kommer också Juha Meronen att lämna uppdraget som vd för Tori. Både Christian Printzell Halvorsen och resten av ledningen i Schibsted är tacksamma över det arbete Meronen har gjort.

– Jag vill tacka Juha för hans insatser med att leda Tori och etablera varumärket på marknaden för digitala tjänster. Det har hänt otroligt mycket bra saker under hans ledning. Nu stiger Juha av och lämnar över stafettpinnen till Jussi, vilket i sin tur ger oss nya möjligheter, säger Christian Printzell Halvorsen.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Jussi Lystimäki, vd Schibsted Marketplaces Finland. Tel: +34 636 329 805. E-post: jussi.lystimaki@schibsted.com

Insurello tar in ytterligare 75 miljoner kronor för internationell expansion - Schibsted bland investerarna26.6.2020 15:52:56 CESTPressmeddelande

Insurello, som hjälper konsumenter att få rätt ersättning från försäkringsbolag, tar in ytterligare 75 miljoner kronor i en investeringsrunda, ledd av Inventure med Schibsted som co-lead. Även Luminar Ventures fortsätter att investera i bolaget. De nya storinvesteringarna kommer efter Insurellos förvärv av Ifdelayed som hjälper privatpersoner att få rätt mot flygbolag vid förseningar, och ska nu bana väg för en internationell expansion.

Fansen kan sätta färg på Sportbladets bakgrund i Unibets nya kampanj22.6.2020 11:45:00 CESTPressmeddelande

Lagom till den allsvenska premiären kan alla fans nu låta sitt favoritlag färga Sportbladets bakgrund – med både klubbens färger och emblem som en integrerad del av sajten. En lösning utvecklad av Schibsted Tailor Made Solutions tillsammans med Unibet. ”Ett klockrent sätt för oss att engagera supportrarna och låta deras kärlek till klubben synas”, säger Raúl Valencia López, marknadschef på Unibet.