Just Arrived vill minska arbetslösheten bland utrikesfödda i Norden

Just Arrived som hjälper utrikes födda och nyanlända till första och andra jobbet i Sverige går nu in i marknaderna Finland och Danmark. Ett stort arbete görs också med att underlätta för Ukrainska flyktingars väg in på arbetsmarknaden.

Sofi Fridland

– Arbetslösheten är fyra gånger större bland utrikes födda än inrikes födda i Sverige. Den klyftan är ännu större i Finland. Vi har stora möjligheter att göra skillnad på kort tid. Därför startar vi upp i Helsingfors och Köpenhamn, säger Sofi Fridland, vd på Just Arrived.

Ukrainska flyktingars vägar in på arbetsmarknaden är också något som Just Arrived jobbar mycket med just nu.

– Just Arrived grundades i samband med den flyktingsituationen 2015, vi har många erfarenheter med oss därifrån och hoppas kunna använda dem nu när det kommer många Ukrainska flyktingar. Vi vet att det är viktigt för många att snabbt få möjligheten att komma in på arbetsmarknaden, inte minst för ens egna välmående, säger Sofi Fridland.

Några av Just Arriveds kunder som jobbar med elsparkcyklar har sedan tidigare verksamhet i flera nordiska länder. Elsparkcykelföretagens samlingsorganisationen Nordic Micromobility Association är samarbetet mellan Voi Technology, Tier Mobility, Bird, Bolt, Superpedestrian och Dott. Arbetet med Parkeringspatrullen, vars syfte är att öka framkomligheten och uppmuntra användarna att parkera rätt, blir det första projekten att lanseras i båda grannländerna.

– Många personer har stått utanför arbetsmarknaden länge, eftersom vi bara har engelska som krav är det inte några problem för oss. På samma gång lanserar vi en ny grafisk profil och hemsida som vi hoppas kommer bli uppskattade på nya marknaderna, såväl som på hemmamarknaden Sverige, säger Leo Sjökvist, Affärsutvecklingschef på Just Arrived.

Sofi Fridland
Leo Sjökvist

Just Arrived grundades 2015, i samband med flyktingsituationen. Sedan dess har vi träffat tusentals individer som flyttat till Sverige av alla möjliga skäl och är idag experter på att validera och matcha interkulturell talang med progressiva företag. Vi erbjuder rekrytering- och bemanningslösningar, föreläsningar om interkulturell mångfald samt stöd för arbetstillstånd.

Just Arrived jobbar med övertygelsen om att talang, oavsett vilket hörn av världen den kommer ifrån, bör tas tillvara på. Det är något positivt för samhället i stort, och inte minst för alla framgångsrika företag.

Senaste pressmeddelandena från Just Arrived

Eventet ”Vi är här nu” besöktes av över 500 nyanlända för att träffa framtida arbetsgivare.5.9.2022 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Företagsledare utmanar varandra för att utrikes födda ska hitta jobb5.7.2021 10:44:01 CEST | Pressmeddelande