JUST NU: Fairtrade-kaffet uppmärksammas på Drottningtorget i Göteborg

Fram till kl 08.30 idag serverar Clarion Hotel Post fairtrade-kaffe utan kostnad för att uppmärksamma årets globala Fairtrade Challenge igång.

• Detta är ett sätt för oss att stödja de kaffeodlade i världen som har en tung arbetsbelasning och inte alltid så bra arbetsvillkor, säger Fredrik Blomberg, VD på Clarion Post.

Fairtrade Challenge är en internationell kampanj där så här långt fler än 3400 organisationer och företag världen över har anslutit sig. Målet är att servera så många enheter som möjligt med Fairtrade-märkta produkter i en insats för att öka medvetenheten runt rättvis handel. Hela Nordic Choice Hotels är med, och gäster och alla andra som kommer förbi Clarion Post kommer serveras en rykande färsk kopp med ekologiskt och Fairtrade-märkt kaffe.

• Fairtrade-märkningen säkrar anständiga arbetsförhållanden och handelsvillkor för de som odlar vårt kaffe, vilket är väldigt viktigt eftersom produktionsleden är svåra att överblicka. Kaffet som serveras på Nordic Choice Hotels är därför alltid ekologiskt och Fairtrade-märkt. Genom märkningen hoppas vi att fler förstår vikten av medvetna val, säger Cathrine Dehli, Director of Sustainability för Nordic Choice Hotels.

Nordic Choice Hotels deltar för fjärde året i rad i Fairtrade Challenge.