Just nu pågår Europa Minskar Avfallet-veckan

Samtidigt som Black Friday är i full gång pågår också "Europa minskar avfallet" som är ett EU-projekt med syfte att förebygga att avfall uppkommer, och att minska halterna av farliga ämnen i avfallet. Projektet startade 2009 och har sedan dess varit aktuellt sista veckan i november.

Avfall Sverige är nationell samordnare för projektet som är tänkt att inspirera till ett mer miljömedvetet tänkande och agerande. Under 21-29 november anordnas tusentals klimatsmarta aktiviteter runt om i Europa. Varje år har ett specifikt tema och årets fokus ligger på det osynliga avfallet, det avfall som uppkommer vid tillverkningen av produkter och som man som konsument aldrig ser.

Tekniska verken uppmärksammar det osynliga avfallet, bland annat på sociala medier.

- I måndags berättade vi om Circular Monday som tidigare hette White Monday. En dag som kom till som en motreaktion mot Black Friday. Vi slår ett slag för våra populära återbrukshallar, där man bidrar till det cirkulära genom att lämna in kläder och saker som inte används längre, så de kan komma andra till nytta. Det går åt i snitt 25 kilo osynligt avfall för ett par helt vanliga byxor, det är det nog inte många konsumenter som vet. Ett sätt att komma åt problemet med osynligt avfall är helt enkelt att köpa färre nya saker och istället återälska något man köpt second hand eller bytt till sig av en vän. Ett annat bra sätt är att ta hand om och reparera sina saker så att de håller längre, säger Linda Genander, marknadskommunikatör på Tekniska verken i Linköping.

Genom att öka produkternas livslängd minskar behovet av nyproduktion och därmed mängden avfall som uppstår vid tillverkning.

- Genom aktiviteterna ska vi lära oss hur miljön påverkas av vår konsumtion och vad var och en av oss kan göra för att minska avfallet. För Avfall Sverige och kommunerna är att förebygga avfall en prioriterad fråga, det visar inte minst vår vision ”Det finns inget avfall”, säger Anna-Carin Gripwall, kommunikationschef på Avfall Sverige.

Linda Genander, marknadskommunikatör, Tekniska verken i Linköping, 013-20 91 63
linda.genander@tekniskaverken.se

Anna-Carin Gripwall, kommunikationschef Avfall Sverige, 070-662 61 28
acg@avfallsverige.se

215 000 privat- och företagskunders vardag. Tillsammans med våra kunder tar vi hand om och nyttjar jordens resurser på ett bättre sätt, med mer nytta och mindre påverkan på miljön. Vi erbjuder tjänster inom elnät och elhandel, avfall, biogas, effektiva energilösningar, vatten och avlopp, fjärrvärme, fjärrkyla, bredband, belysning och laddlösningar.

Välkommen att läsa mer på tekniskaverken.se