JVM 2022: Sprintguld för Axel Elmblad

Axel Elmblad, förra årets JVM-sprintbronsmedaljör, tog revansch i Portugal och vann guld efter ett riktigt starkt lopp.
Axel Elmblad tar guld på den inledande sprinten på JVM 2022. Fotograf: Annika Billstam.

Den inledande sprinten hölls i den gamla staden Carapito i Aguiar da Beira och bjöd på ett utmanade, tekniskt svårt lopp som gynnade tekniskt duktiga löpare. Flera favoriter sprang bort sig efter att ha tagit fel vägval.

Men inte Axel Elmblad, Bredaryds SOK, som tar sitt första JVM-guld. Vid den första radiokontrollen hade han exakt samma tid som ledaren, Benjamin Wey från Schweiz, 07:02. Men därefter löpte han bättre än schweizaren och tog riktigt bra vägväl, bland annat till kontroll nummer sju. Elmblad sprang i mål 40 sekunder snabbare än Wey på den imponerande tiden av 13:45.

Dock hade både Elmblad och norrmannen Tobias Alstad, som kom tvåa, sprungit över ett olivgrönt område till den första kontrollen. Det visade sig vara en tomtmark men det var väldigt otydligt markerat. Arrangören diskvalificerade till att börja med Elmblad och Alstad men efter att ha gått ut och själva tittat på området ändrade man beslutet. Frankrike och Italien protesterade men i slutändan stod det klart att sprintguldet skulle gå till Elmblad.

– Ja, är sjuk lättad att det gick till slut, säger den nyblivne juniorvärldsmästaren.

– Det var väldigt tekniskt. Svårt att veta om man tog rätt vägval. Men jag tog hyfsade vägval hela vägen. Jag är väldigt nöjd med loppet, fortsätter han.

Bakom Elmblad och Alstad kom hela tre bronsmedaljörer: Ilian Angeli, Italien, Basile Basset, Franrike, och Mikkel Holt, Norge, alla med tiden 14:13.

Malin Dunfors
Kommunikatör och reporter, Svenska Orienteringsförbundet