Kaffe rostat med kärlek på flygplatsen

Sebastian Balck och Simeon Ngendahayo pratar förädlingsprocesser och botanik vid soltorkningsbäddarna på kooperativet West Hill, där Balck köper delar av sitt kaffe från.

Goda smaker och hållbarhet står i fokus när flygplatsen och Balck Coffee gör gemensam sak och öppnar caféhörna i flygplatsbutiken. För resenären betyder det att det nu blir möjligt att ta en fika på Kalmar Öland Airport, oavsett vilken tid på dygnet man flyger.

Som ett led i flygplatsens ambition att förbättra servicen och resenärernas upplevelse, initieras ett samarbete med Kalmarföretaget Balck Coffee. Tillsammans med entreprenören och f d elitcyklisten Sebastian Balck, startar man upp försäljning av ett cafésortiment i flygplatsens information och butik. Tanken är att passagerarna skall kunna få något lätt att äta och dricka oavsett vilken tid på dygnet man reser, eller besöker flygplatsen. Det här är ett roligt projekt för oss där vi med våra produkter kan visa att kaffe i offentliga miljöer kan vara både gott och tillgängligt. Att Kalmar Öland Airport ser oss och medvetet vill göra skillnad för sina besökare känner vi oss ärade över, säger Sebastian Balck, ägare Balck Coffee.

Flygplatsen jobbar sedan 2016 med att förbättra resenärsupplevelsen på flera områden. Restaurangen som finns på flygplatsen i dag erbjuder både fika och lunch, men under begränsade öppettider. Många resenärer som besvarat flygplatsens passagerarenkät önskar sig något att äta och dricka även tidigt på morgonen och senare under kvällen. Under avgång och ankomst är det högt tryck på alla våra medarbetare, men eftersom vi nu omlokaliserat vår information/butik så att den hänger ihop med incheckningen, så finns det alltid personal i närheten och då kan vi erbjuda utökad service i butiken, menar Karin Lagerlöf, affärsutvecklare, på Kalmar Öland Airport.

För den som undrar så går det bra att ta med sig fikabrödet genom säkerhetskontrollen. Däremot är det stopp för vätskor och därför kommer man sätta upp en av Balcks kaffeautomater även i gaten. Så att man kan ta sig en kopp i lugn och ro, medan man väntar på att gå ombord berättar Helene Jonsson, kaffeentusiast och servicetekniker på flygplatsen.

Då hållbarhetsfrågan och det lokala/regionala perspektivet har en central roll i flygplatsens arbete framåt, har man valt att jobba ihop med Balck Coffee. De anskaffar merparten av sina produkter lokalt, har ett uttalat hållbarhetsperspektiv och bedriver dessutom eget kafferosteri på området. Att kaffet rostas bara 100 m från flygplatsterminalen, kommer från småskaligt bruk och dessutom är magiskt gott, känns väldigt bra, kommenterar Karin Lagerlöf.