Kaffekassa hjälper berguvar i skärgården

Alla som druckit kaffe på Skansens Restauranger under parollen, "Visste du att Berguven föredrar kaffe latte" har varit med och bidragit till Skansens insamlingsprojekt för berguvarna. När kaffekassan räknades i slutet av året uppgick den till hela 140.000 kronor! -Det kommer att räcka en bra bit i vårt berguvsarbete, efter att i 30 år ha satt ut berguvar är det nu dags att göra en inventering av berguvar i Stockholms skärgård för att se vilken effekt utsättningen haft, säger Tomas Frisk som är chef för den zoologiska avdelningen på Skansen.

Berguv.  Eagle owl. Foto: Linda Törngren 2016/Skansen
Berguv. Eagle owl. Foto: Linda Törngren 2016/Skansen

Skansens Restauranger skänker 2kr per kaffekopp till Skansens artbevarande arbete, projekt Berguven. Arbetet inkluderar inte bara bidrag till välgörenhetsprojektet, engagemanget skapar även bättre förutsättningar för miljö och odlare genom att allt kaffe på samtliga enheter är ekologiskt och fairtrade.  Alla som druckit kaffe på Skansens Restauranger mellan juni och december 2017 under parollen, "Visste du att Berguven föredrar Cafe Latte" har varit med och bidragit till Skansens insamlingsprojekt. När kaffekassan räknades i slutet av året uppgick bidraget till 140.000 kronor!

Varje sommar kläcks ett antal ungar som sen placeras ut i Stockholms skärgård. Det är ett projekt i samarbete med Skärgårdsstiftelsen och Naturhistoriska riksmuseetoch har bidragit till den biologiska mångfalden i området. Genom detta bidrag kan projektet nu härledas, vilket möjliggör att se vilken effekt utsättningen haft i detta artbevarande arbete.

-En viktig del av det sociala, ekonomiska och miljömässiga hållbarhetsarbetet med kaffe är att få fler att förstå hur viktigt det är. Genom detta projekt vill vi bidra till berguvens artbevarandearbete men också tydliggöra skillnaden när vi erbjuder kaffe från certifierade odlingar" säger Ola Jakobsson, driftschef på Kulturrestauranger AB.

De ca sjuhundra kilo kaffe som detta projekt avser skapar förutsättningar  att ställa om ca 10 000 m² mark till ekologisk produktion, och 4 450 kg organiskt avfall omvandlas till giftfritt gödsel. Eftersom Kulturrestauranger serverar ekologiskt och faritrade kaffe på samtliga enheter året om är dock effekterna oerhört mycket större. Valet av kaffe gör stor skillnad!

Presskontakt Rasta Kulturrestauranger
Anna Dahl Tillander
PR- och Kommunikationsansvarig
Rasta Kulturrestauranger